Du må regne med en lang rekke ekstra kostnader før bilen er din, men det er brudd på markedsføringsloven, mener Forbrukerombudet (FO). Du skal nemlig slippe å regne avanserte mattestykker før du vet hva du drømmebilen egentlig koster.
10-15 000 kroner ekstra
Man ender opp med en regning på 15 400 kroner mer enn man hadde regnet med i dette eksempelet.Illustrasjon: FBI
Når du ser en annonse på en ny bil, får du ikke vite hva du må betale for å frakte bilen fra lageret til butikken. I tillegg til frakt, må du betale noen tusenlapper ekstra for registrering og salgsomkostninger. Til slutt kommer årsavgiften på 2755 kroner.
De aller fleste bilene i annonsene er fristende blanke med metallic lakk, men det koster mellom tre og seks tusen kroner i tillegg.
Det samme gjelder i de fleste tilfeller radio og kjørecomputer.
Du kan altså ikke sette nøkkelen i låsen og kjøre av gårde før du har betalt minst 10-15 000 kroner ekstra i forhold til annonsert pris.
Uakseptabel markedsføring
– Dette vil vi ha slutt på, sier seksjonssjef Magne Eek hos Forbrukerombudet.
12 300 kroner ekstra, koster bilen i realiteten.Illustrasjon: FBI
– Det skal være mulig å kjøpe den bilen som er i en annonse til samme pris uten å betale noe i tillegg. Ser du en annonse med en bil med metallic lakk, skal det være den samme du blir tilbudt når du kommer i butikken. Frakt og registrering skal også være inkludert i den annonserte prisen.
FO er ikke fornøyd med at butikkene informerer i annonsen om at frakt og registrering kommer i tillegg med liten skrift nederst på siden. Du skal vite hva prisen er før du går inn i butikken.
FO har bragt striden om årsavgiften på 2755 kroner inn for markedsrådet fordi bilimportørene selv har nektet å gi etter for kravet om å inkludere avgiften i annonseprisen.
Markedsrådet skal sannsynligvis behandle saken før sommeren.
Konkurransehensyn
Bilimportørene FBI har vært i kontakt med, sier mange biler er priset til for eksempel 199 000 eller 299 000 på grunn av at disse bilene selges som firmabiler. For slike kjøpere er dette viktig på grunn av skatteregler.
Dette handler selvfølgelig også om konkurransesituasjonen importørene i mellom, innrømmer informasjonssjef i RSA/Suzuki Norge, Morten Wettergreen.
Ikke gi deg
Hvis du likevel skulle klare å overbevise selgeren om at du skal ha bilen til samme pris som i annonsen, riktignok uten metallic lakk, må du nok regne med en bil ribbet for blant annet gulvmatter og radio. Det er nok også lurt å ta med en reservekanne med bensin.