Hei. Jeg sendte inn laptopen min til reparasjon for mange uker siden. Jeg har ennå ikke fått den igjen. Hva skal jeg gjøre? Er det en spesiell tidsfrist for hvor lenge den kan være inne før jeg har rett til en eller annen form for erstatning?
Knut Daniel
SVAR:
Hei Knut Daniel! Dersom grunnen til at maskinen er inne til reparasjon er at den har en mangel, det vil si en feil selger svarer for, har du flere rettigheter i forbindelse med utbedringen.
Etter forbrukerkjøpsloven skal utbedringen skje uten kostnad eller vesentlig ulempe for deg, og dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du krav på erstatningsgjenstand. Normalt vil rimelig tid innebære at man må tåle cirka fire uker reparasjon før man kan snakke om utenfor rimelig tid.
Husk at du kan kreve en lånemaskin i utbedringsperioden, dersom denne tar mer enn en uke.
Her kan du lese mer om
Hilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet