Kritisk til omega-3-beriket mat

Slankedronning Jeanette Roede mener omega-3-beriking av matvarer er unødvendig og fordyrende.

Jeanette Roede
Foto: Ina Holmgren

- Jeg synes rett og slett det har blitt unødvendig mye av det, sier Jeanette Roede, konsept- og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS til NRK.

Hun viser til at omega-3 nå tilsettes i en rekke matvarer i alt fra yoghurt, brød, juice, leverpostei, kaviar og margarin, med flere.

Omega-3-tilsetningen gjør matvarene dyrere enn sunn mat trenger å være, mener Roede.

- Dette etterlater et inntrykk av at omega-3 er vanskelig å få i seg, men det behøver det ikke være. I stedet for å kjøpe dyr juice og yoghurt tilsatt omega 3, kan man for eksempel spise fet fisk til middag et par ganger i uken eller ha makrell i tomat på brødskiven, sier Jeanette Roede til NRK.

Kostholdsrådgiveren foretrekker å innta sin omega-3 gjennom matvarer der fettsyren finnes naturlig. I tillegg tar hun tran, noe hun også oppfordrer andre til å gjøre.

LES OGSÅ: Hva er egentlig fett? En guide til ulike fettyper

Omega-3
Foto: Tine, Bakers, Vita

- Liten risiko

Såkalt funksjonell mat, hvor produkter tilsettes vitaminer og sunne oljer, er en tydelig trend i matvarebransjen. Kan det bli for mye av det gode?

Fettforsker Gjermund Vogt ved Nofima Mat på Ås mener sjansen for å oppleve overdosering av omega-3 er liten.

- Det er mulig å få i seg for mye omega-3, men da må man kanskje tidoble dagsdosen over veldig lang tid. Det er rapportert om eskimoer som har fått hjerneblødning, fordi fiskeoljer er blodfortynnende i veldig store mengder. For at det skal være farlig, må man nok drikke en desiliter tran om dagen, forteller Vogt til Handelsbladet FK.

LES OGSÅ: Farlig mye omega 3?

Spiser for lite fisk

Gjermund Vogt mener i det store og hele at trenden med fiskeoljeberikede matvarer er et positivt fenomen.

- Omega-3 er på en måte en jippo, fordi det oppfattes som sunt uansett. Men den norske befolkningen spiser for lite fisk. Vi kan redusere dødeligheten i befolkningen ved å spise mer fiskeolje, og det er mye viktigere, sier fettforskeren.

LES OGSÅ: Mer fisk gir gløggere barn

Omega 3


• Omega-3 fettsyrer er kanskje det naturmiddelet som har best dokumentert effekt og det da også akseptert innen den såkalte skolemedisinen, bl.a. for å senke fettinnholdet i blodet.


• Mens høyt inntak av "vanlig" fett og kolesterol øker risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer, viser det seg at fiskefett faktisk beskytter mot dette. Effekten tilskrives fiskefettets innhold av Omega-3 fettsyrer. Flere studier har undersøkt effekten av Omega-3 fettsyrer ved ulike former for hjerte- og karlidelser.


• Omega-3 fettsyrer kan senke risikoen for dødsfall etter et hjerteinfarkt. Den viktigste årsaken til hjerteinfarkt og hjertekrampe (angina) er dannelsen av fettavleiringer i hjertets blodårer, som vi populært kaller åreforkalkning. Omega-3 fettsyrer kan redusere disse avleiringene. I tillegg kan omega-3 fettsyrer også beskytte mot rytmeforstyrrelser i hjertet.


• Man trenger ikke å ta Omega-3 som tilskudd for å beskytte mot hjerte- og karsykdommer. Flere studier har vist at hvis du kan senke risikoen for plutselig hjertedød dersom du spiser minst ett fiskemåltid i uken.


• Alle studiene på Omega-3 er utført på pasienter som allerede har hjerte- og karsykdommer og har vist at de får bedring. Det er med andre ord ikke vist at Omega-3 kan beskytte mot å få disse sykdommene i første omgang, selv om det er nærliggende å tro det.

(Kilde: Lommlegen)

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)