Vi sa nylig opp bredbåndsabonnement med Ventelo fordi vi noe overraskende fikk tilbud om gratis bredbånd via kabeltv-leverandøren vår. Ved oppsigelse hos Ventelo fikk vi beskjed om at det er tre måneders oppsigelsestid.
Hvorfor i all verden trenger Ventelo tre måneder på å avslutte et kundeforhold? Det fremstår som noe urimelig, og vi har vanskelig for ikke å tro at dette handler om å skvise litt ekstra ut av kunden.
Er det noen tekniske/praktiske grunner til at det skulle måtte ta tre måneder å avslutte et kundeforhold?
Med vennlig hilsen
Øivind Hagen
SVAR:
Nei, det er så vidt meg bekjent ingen tekniske eller andre praktiske forhold som skulle tilsi at det trengs tre måneder på å fristille en bredbåndskunde i 2009.
Litt på siden kan jeg nevne at Forbrukerombudet har inntatt den holdning at prinsippet om avtalefrihet er utgangspunktet der det ikke finnes spesiallovgivning som regulerer bindingstider, oppsigelsesfrister, oppsigelsesgebyrer m.v.
Forbrukerombudet er imidlertid av den oppfatning at standardkontrakter med bindingstid, eller andre innelåsende elementer som vesentlig begrenser forbrukerens mulighet til å komme seg ut av avtaleforholdet, fort vil være urimelige dersom den næringsdrivende ikke kan vise til et legitimt behov for bruk av disse. Dette må igjen vurderes konkret, og du må derfor ta opp saken med Forbrukerombudet om du ønsker å gå videre.
Hilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet
Har du spørsmål om teknologi? Send det her: