Det er forakt for både menneskene og døden. Det sier professor Jan Brøgger om noen av de reklamene som vi kan høre om begravelser. Gravferdsbyråene strekker seg til det ytterste for å tiltrekke de pårørendes oppmerksomhet.
I Norge er det forbudt å reklamere for gravferd i radio og fjernsyn i Norge. Vi jobber med "døden" hver dag, sier Lars Svanholm i Svanholm begravelsesbyrå i Trondheim. Men vi mister ikke respekt for døden av den grunn, sier han.
Vi lever jo i rekalmens tidsalder. Overalt blir vi møtt av glinsende hvite tenner, smekre kropper i trange klær og melodiøse overbevisninger om at du fortjener nettopp dette produktet.
Og hjerteskjærende bilder av sultne barn, og fotografier fra tragiske krigshandlinger blir brukt for å fremme salget av varer. Men da Svanholm begravelsesbyrå i Trondheim ville bruke helsides annonser for å oppfordre til å planlegge sin egen egen begravelse, ble det for sterk kost for mange.
Adresseavisens sjefsredaktør, Gunnar Flikke, stoppet rett og slett kamanjen før den kom på trykk, og sosialantoplog Jan Brögger ble mektig vred.
Lars Svanholm forteller forøvrig at begravelsesbyråenes etiske utvalg nå har vurdert den planlagte reklamekampanjen snart kommer det en ny og redigert versjon. Der er bildene knyttet til en begravelsessituasjon.
Begravelsesbyråenes forrening vurderer i tillegg en landsomfattende anonsekampanje. Kanskje er dette medisin for større åpenhet om død og begravelse? spør Mellom himmel og jord. Det vil framtiden vise.