Flere og flere kutter ut de tradisjonelle julegavene til barn. Under juletrærne lå det denne julen flere spill og teknologiske leker enn noen gang. Og mottakerne blir yngre og yngre.
– Utviklingen er helt klar på at teknologibaserte leker vinner stadig større terreng forteller Ståle Schibbye, butikksjef i Edwins i Oslo.
Han mener en del av forklaringen kan være at teknologien har blitt mye billigere, og dermed mer tilgjengelig. I USA ser man at 70 prosent av lekene har innebygd datachips.
Lego og Barbie taper
Tradisjonelle har det ikke så lett i dette teknologiske lekelandskapet. Salget av Lego har sunket med nesten 20 prosent på to år og selskapet gikk med et underskudd på 1,6 milliarder i 2004.
Også den 48-årige skjønnheten Barbie føler muligens alderen tynge med en salgsnedgang på 26 prosent sist år.
Petter Bae Brandtzæg, forsker ved Sintef mener at dataspill kan være bra for barn.
– TV- og dataspill er også en lek som er både variert, engasjerende, utfordrende og sosial. Han påpeker også at dataspill kan være utfordrende for utvikligen av barns intellekt.
PC-spill i barnehagen
10 minutter hver. Barna i Gjettum barnehage rundt PC-skjermen.
I Gjettum barnehage i Bærum venter små gutter og jenter på tur for å få spille gameboy og PC-spill. De får lov til å spille i 10 minutter hver om gangen.
Avdelingsleder Kjerstin Farstad tror det kan være bra at barna får leke med dataspill i kontrollerte former siden de kommer til å måtte forholde seg til teknologien senere likevel.
– Voksne må regulere
Det viktigste er at voksne innser at det er deres jobb å regulere dataspillbruken, mener Brandtzæg i Sintef.
– Før var vi så heldig at staten regulerte vår mediebruk. Slik er det ikke lenger og vi må selv regulere mediene. Dette er et stort ansvar for foreldre og barn i forhold til hva de ser på, hvor ofte og hvordan de bruker mediene, sier Brandtzæg.