HAR DU TIPS I SAKEN? KONTAKT OSS ->tips@nrk.no
________________________________________________
– Båten så veldig fin ut på bildet. Det var den også i virkeligheten. Hele problemet var at turen var avlyst. Det hadde vært en del styr. Jeg hadde hentet min far utenfor Oslo, plassert hunder hos venner og så videre, sier Ingrid Fagerblom til NRK.
– De skulle sagt fra på forhånd.
Men ingen beskjed ble gitt før Ingrid Fagerblom og faren møtte opp for en dag på sjøen i august.
Fagerblom ringte selskapet, og ble lovet dobbelt beløp tilbake - noe hun etter mye arbeid fortsatt ikke har fått.
Forbrukerrådet: – Vi følger med
Kupongselskapet Groupon er blant de raskest voksende fenomenene i verden.
Konseptet går ut på å tilby daglige rabatter på varer eller tjenester via e-post eller internett. Lokale butikker slår av minst 50 prosent til kunden, og Groupon tar halvparten av det resterende.
På denne måten kan butikkene bygge opp en fast kundebase, forklarer Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.
– Dette er en ny måte å handle på. Det har kommet flere lignende aktører den siste tiden. De tilbyr gode priser, noe som jo er veldig hyggelig for oss som forbrukere. Mange har gode erfaringer, men vi følger selvsagt med på utviklingen, sier Flønes.
Ingrid Fagerblom har brukt omtrent 3000 kroner på varer på Groupon. Den eneste varen hun har mottatt kjøpte hun for 120 kroner.
– Jeg har 1130 kroner utestående. Det er nok penger jeg aldri ser igjen, sier hun.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Tror på mørketall
Flere melder om dårlige erfaringer med Groupon. På Facebook-siden til selskapet er det mange som ikke har fått varene sine, eller opplever at ting blir avlyst uten beskjed.
Også Forbrukerrådet merker en økning i klager.
– I løpet av det siste året har vi fått 43 henvendelser direkte på Groupon. Det er ganske mange, så vi følger jo med, sier Ingeborg Flønes.
Hun oppfordrer alle til å granske vilkårene, og tror mange kan bli lurt.
– Det er grunn til å tro at mørketallene er store. Klagen blir nemlig ofte registert direkte på restauranten eller frisøren, som faktisk har varen som verdikupongen lover, sier hun.
- LES OGSÅ:
Vil ikke kommentere
Groupon vil ikke kommentere Ingrid Fagerbloms eksempel.
Daglig leder for Groupon Norge, Bredo Johansen, skriver i en e-post til NRK at selskapet har ansvaret når ting blir avlyst. Han skriver også at de har som policy at folk skal få refundert beløp, og at de alltid jobber med å forbedre seg for kundene sine.
Ingrid er ikke lenger kunde hos Groupon.
– Jeg har bedt dem om å slette e-postadressen min, sier hun.