Hopp til innhold

- Betalte plutselig dobbelt på nett

Marius Wærhaug Madsen har handlet på nett lenge, men oppdaget plutselig at dette kostet mer enn han trodde. Pass på fortollingen når du netthandler.

UPS/

Dersom du fortoller varer selv, blir leveransen billigere.

Foto: ROBERT GALBRAITH / REUTERS

Svært mange nordmenn handler klær og andre produkter på nettet.

Med bare noen få tastetrykk kan man bestille varer som enten blir levert på Posten, eller kommer på døra.

Ved bestillinger på mer enn 200 kroner må man betale toll – og dette er det flere selskaper som tjener penger på.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Norsk lov gjelder for europeisk netthandel | Klagetoppen for netthandel

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Dobbel pris

Marius Wærhaug Madsen har handlet på nett lenge, men oppdaget plutselig at dette kostet mer enn nødvendig.

Marius Madsen

Marius Wærhaug Madsen

Foto: Privat

- Når jeg bestiller for eksempel klær, betaler jeg for det og frakten med en gang. Tekstiler er tollpliktig, men når UPS leverer det jeg har bestilt, betaler de tollen for meg – og tar betalt for denne tjenesten, forteller han.

Varene kommer på døra etter noen uker, og noen uke etter det igjen kommer det en faktura med toll, moms og en utleggsprovisjon.

- UPS tar 150 kroner for å betale tollen for meg, uten at jeg har sagt ja til dette, sier Wærhaug Madsen.

Han vil mye heller få en regning fra Tollvesenet og betale tollen selv.

- Denne praksisen gjør at det jeg bestiller blir dobbelt så dyrt. Jeg må betale like mye i frakt, toll og avgifter som for plagget, sier han oppgitt.

UPS-faktura

Madsens faktura hvor det står oppført 150 kroner i utleggsprovisjon.

Foto: scannet inn

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

FBI Nett-TV om netthandel | FBI nett-tv om betaling på nett

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

700 kroner «borte»

Tidligere fikk Wærhaug Madsen varene levert av DHL, som tok 100 kroner for å fortolle.

Han ble lei av å kaste bort denne hundrelappen hver gang, og begynte heller å bestille fra en annen nettbutikk som brukte UPS for å levere.

Men da steg fortolligsgebyret til 150 kroner.

- Det siste året har jeg fått varer tilsendt seks ganger. Fire av gangene med DHL og to av gangene med UPS. Det er 700 kroner kastet ut av vinduet, summerer han.

Madsen har rettet en klagemail til UPS, men har fått til svar at han må sette seg inn i reglene på forhånd om hvordan dette fungerer.

De henviser til Tollvesenets sider hvor det står at enkelte selskaper betaler tollen for deg. (Se faktaboks).

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Advarer mot netthandel | Nettsvindelen øker kraftig

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kritikkverdig

Jarle Vinje

Jarle Vinje, rådgiver i Forbrukerrådet.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Jarle Vinje, Rådgiver i Forbrukerombudet, har snakket med Wærhaug Madsen om UPS og DHLs fortollingsgebyr.

Han mener de ikke kan utføre tjenester og kreve betaling for dem uten avtale med vedkommende.

- Det de gjør er kritikkverdig. All den stund kunden kan ordne dette selv, burde UPS og DHL tatt kontakt med kunden før de fortollet varen, sier han.

Regiondirektør i Forbrukerrådet, Helene Falch, kan heller ikke se at det finnes noe grunnlag for et fortollingsgebyr.

- Så lenge en ikke har avtalt at spedisjonsfirmaet skal foreta fortolling, eller dette fremgår som et vilkår i avtalen, kan vi ikke se at forbrukeren er betalingsforpliktet til et slikt handlingsgebyr, påpeker Falch.

Helene Falch

Helene Falch, regiondirektør i Forbrukerrådet.

Foto: CF Wesenberg / Kolonihaven

Hun legger til at han bør protestere skriftlig på kravet og begrunne dette.

- Selve momsen og tollavgift er han imidlertid forpliktet til å betale hvis dette følger av innførselsbestemmelsene, opplyser regiondirektøren.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Forbrukerrådets liste over dine rettigheter ved netthandel

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Standard prosedyre

UPS skriver i en epost at dette er standard prosedyre, og gjelder ikke bare dem.

- Som toll-lagerholder må UPS stå ansvarlig for at alle pakker som sendes ut av vårt toll-lager til våre norske kunder fortolles eller forpasses til et annet tollager. Enten må kunden fortolle varen selv eller så må kunden fremlegge fortolling eller rykkattest fra en annen enn toll-lagerholder, opplyser Lotta Söderström, kommunikasjonssjef i UPS.

Prosedyren deres er slik at dersom kunden ikke har tollkreditt må UPS legge ut for alle avgifter, og deretter selv kreve inn pengene hos kunden i ettertid.

- Det er dette UPS tar et gebyr for, altså utleggprovisjon, presiserer hun.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

De største netthandel-fellene

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Klistrer på etikett

Söderström forklarer at UPS setter på en etikett på pakkene før levering, der det står at varen er ufortollet og ikke må åpnes før fortolling er foretatt.

Etiketten har også informasjon om gebyr, samt informasjon om en webadresse for ytterligere informasjon.

- Dersom man som privatperson kan vise til en fortolling fra en tredjepart som er foretatt innen rimelig tid, (10 dager som omhandler direktekjøringsordningen) vil UPS selvsagt søke om refusjon uten at privatpersonen belastes for dette, sier hun.

UPS presiserer at det er viktig å få frem at forbrukeren selv har valgmuligheten for hvordan dette skal håndteres.

- Men det kreves da at vedkommende setter seg inn regelverket. Hvis ikke skjer dette automatisk, avslutter hun.

Les mer om import av varer kjøpt på Internett

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)