Svært mange nordmenn handler klær og andre produkter på nettet.
Med bare noen få tastetrykk kan man bestille varer som enten blir levert på Posten, eller kommer på døra.
Ved bestillinger på mer enn 200 kroner må man betale toll – og dette er det flere selskaper som tjener penger på.
|
Dobbel pris
Marius Wærhaug Madsen har handlet på nett lenge, men oppdaget plutselig at dette kostet mer enn nødvendig.
- Når jeg bestiller for eksempel klær, betaler jeg for det og frakten med en gang. Tekstiler er tollpliktig, men når UPS leverer det jeg har bestilt, betaler de tollen for meg – og tar betalt for denne tjenesten, forteller han.
Varene kommer på døra etter noen uker, og noen uke etter det igjen kommer det en faktura med toll, moms og en utleggsprovisjon.
- UPS tar 150 kroner for å betale tollen for meg, uten at jeg har sagt ja til dette, sier Wærhaug Madsen.
Han vil mye heller få en regning fra
og betale tollen selv.- Denne praksisen gjør at det jeg bestiller blir dobbelt så dyrt. Jeg må betale like mye i frakt, toll og avgifter som for plagget, sier han oppgitt.
|
700 kroner «borte»
Tidligere fikk Wærhaug Madsen varene levert av DHL, som tok 100 kroner for å fortolle.
Han ble lei av å kaste bort denne hundrelappen hver gang, og begynte heller å bestille fra en annen nettbutikk som brukte UPS for å levere.
Men da steg fortolligsgebyret til 150 kroner.
- Det siste året har jeg fått varer tilsendt seks ganger. Fire av gangene med DHL og to av gangene med UPS. Det er 700 kroner kastet ut av vinduet, summerer han.
Madsen har rettet en klagemail til UPS, men har fått til svar at han må sette seg inn i reglene på forhånd om hvordan dette fungerer.
De henviser til Tollvesenets sider hvor det står at enkelte selskaper betaler tollen for deg. (Se faktaboks).
|
Kritikkverdig
Jarle Vinje, Rådgiver i Forbrukerombudet, har snakket med Wærhaug Madsen om UPS og DHLs fortollingsgebyr.
Han mener de ikke kan utføre tjenester og kreve betaling for dem uten avtale med vedkommende.
- Det de gjør er kritikkverdig. All den stund kunden kan ordne dette selv, burde UPS og DHL tatt kontakt med kunden før de fortollet varen, sier han.
Regiondirektør i Forbrukerrådet, Helene Falch, kan heller ikke se at det finnes noe grunnlag for et fortollingsgebyr.
- Så lenge en ikke har avtalt at spedisjonsfirmaet skal foreta fortolling, eller dette fremgår som et vilkår i avtalen, kan vi ikke se at forbrukeren er betalingsforpliktet til et slikt handlingsgebyr, påpeker Falch.
Hun legger til at han bør protestere skriftlig på kravet og begrunne dette.
- Selve momsen og tollavgift er han imidlertid forpliktet til å betale hvis dette følger av innførselsbestemmelsene, opplyser regiondirektøren.
Standard prosedyre
UPS skriver i en epost at dette er standard prosedyre, og gjelder ikke bare dem.
- Som toll-lagerholder må UPS stå ansvarlig for at alle pakker som sendes ut av vårt toll-lager til våre norske kunder fortolles eller forpasses til et annet tollager. Enten må kunden fortolle varen selv eller så må kunden fremlegge fortolling eller rykkattest fra en annen enn toll-lagerholder, opplyser Lotta Söderström, kommunikasjonssjef i UPS.
Prosedyren deres er slik at dersom kunden ikke har tollkreditt må UPS legge ut for alle avgifter, og deretter selv kreve inn pengene hos kunden i ettertid.
- Det er dette UPS tar et gebyr for, altså utleggprovisjon, presiserer hun.
Klistrer på etikett
Söderström forklarer at UPS setter på en etikett på pakkene før levering, der det står at varen er ufortollet og ikke må åpnes før fortolling er foretatt.
Etiketten har også informasjon om gebyr, samt informasjon om en webadresse for ytterligere informasjon.
- Dersom man som privatperson kan vise til en fortolling fra en tredjepart som er foretatt innen rimelig tid, (10 dager som omhandler direktekjøringsordningen) vil UPS selvsagt søke om refusjon uten at privatpersonen belastes for dette, sier hun.
UPS presiserer at det er viktig å få frem at forbrukeren selv har valgmuligheten for hvordan dette skal håndteres.
- Men det kreves da at vedkommende setter seg inn regelverket. Hvis ikke skjer dette automatisk, avslutter hun.