Vi betalte totalt kr 5000 for pakken, noe vi opplever som en høy pris.
Før sommeren oppdaget vi at spilleren ikke kan lese alle DivX-filmer. Dette er et problem for oss i.o.m. at vi vanligvis ser mange filmer i dette formatet.
Importøren av Jamo sendte dvd-spilleren vår på service 18. juli, og for to uker siden var den ferdig. Det vil si mer enn to måneder på service. Meldingen fra importøren er at dvd-spilleren IKKE spiller alle DivX-formater. Dette er uakseptabelt for oss. Hvilke rettigheter vi har i denne saken?
Eirik
SVAR:
Etter forbrukerkjøpsloven har et produkt en mangel dersom det ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk. Når det foreligger en mangel, har du rett til å kreve retting eller omlevering, eller prisavslag dersom spilleren verken blir rettet eller omlevert. Til sist kan du heve kjøpet, så lenge mangelen ikke er uvesentlig.
Så lenge Jamo reklamerer med at spilleren tar DivXformatet, og den ikke gjør det, vil det etter min vurdering foreligge en mangel. Du skriver at spilleren ikke tar ”alle” Divx formater, uten at jeg helt forstår hva du sikter til. Det kan være Jamo ikke klarer å oppdatere firmwaren og dermed det som kalles ”codecene” til spilleren. (Dette kan noe unøyaktig sammenlignes med at en nettleser som følger med en datamaskin ikke lar seg oppdatere, slik at nyere nettsider ikke kan vises i nettleseren)
At det slippes oppdaterte versjoner burde Jamo etter min mening ta høyde for i sin markedsføring, slik at det foreligger en kjøpsrettslig mangel om dette er riktig.
Mer informasjon om forbrukerkjøpsloven og dine reklamasjonsrettigheter finner du på
.Hilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet