Familien til Per-Erik Jönsson er i harnisk etter at søndagens flytur hjem fra England kunne fått en fatal avslutning. Da den svenske mannens hjerte stoppet, ropte både kona og stedatteren på hjelp – uten at besetningen på Ryanair-flyet grep inn, skriver Aftonbladet.
– Han spurte først etter et glass vann. Da jeg snudde meg mot ham var han helt borte. Jeg trodde han var død, det var helt forferdelig, forteller kona Pia Appleton Jönsson til avisen.
Les også:
Fikk ikke hjelp
Hun ropte derfor på kabinpersonalet og datteren Billie, som satt et par rader bakenfor ekteparet. Billie Appleton er hjelpepleier, og innså fort at stefaren trengte hjelp.
– Han reagerte ikke da jeg ristet i ham. Han startet først å puste igjen etter at jeg hadde slått ham i brystet, sier 29-åringen.
Les også:
Det var ikke før datteren ropte at de trengte legebistand og oksygen, at Ryanair-personalet skal ha reagert. Da en kvinnelig passasjerer som var lege hadde konstatert at Per-Erik Jönsson hadde fått tilbake pulsen, kom en flyvertinne bort med et smørbrød og brus, hevder familien.
– Ikke en eneste gang under resten av flyturen kom de og spurte hvordan han hadde det. Men de var bortom to ganger for å forsikre seg om at vi hadde betalt for smørbrødet.
Ingen ambulanse
Ryanair varslet heller ikke om hendelsen til kontrolltårnet, så da flyet landet på Skavsta måtte familien selv kjøre til sykehuset i Södertälje. Der ble 63-åringen lagt rett inn på overvåkning, og han har ifølge legene fortsatt hjerteflimmer med risiko for ny hjertestans.
Ryanairs versjon av hva som skjedde, er imidlertid annerledes enn familiens. Ifølge kommunikasjonssjef Stephen McNamara spurte personalet den kvinnelige legen om de skulle mellomlande på nærmeste flyplass.
– Det mente hun ikke var nødvendig, og siden hun sa hun var lege vurderte vi at det var best at hun tok hånd om personen, hevder McNamara.
Les også:
Familien til 63-åringen har nå kontaktet advokat, ifølge Aftonbladet.
– Min stefar ble på fredag operert på Karolinska, og blir liggende der. Legene har fortalt oss at han ville ha dødd på flyet om han ikke hadde fått hjelp i tide, opplyser Billie Appleton til NRK.no.
Skal vite forskjellen
Ifølge EUs regelverk skal alle kabinansatte kunne førstehjelp. Elisabeth Goffeng i Norsk Kabinforening forteller at i Norge er førstehjelpskursene kabinpersonale må igjennom helt på høyde med en sykepleierutdanning.
– Det kan være vanskelig å vite med sikkerhet hva som er galt hvis man ikke har en hjertestarter med måleinstrumenter om bord, men man skal helt klart vite forskjellen på et blodtrykksfall og en hjertestans, sier Goffeng til NRK.no.
Les også:
Hun opplyser videre at en hjertestans helt klart er et såpass alvorlig sykdomstilfelle at en mellomlanding er nødvendig for å få passasjeren raskest mulig på sykehus.
– I alle sykdomstilfeller hvor vi ikke har helt oversikt, varsler vi kapteinen. I tillegg har blant annet SAS medisinsk ekspertise tilgjengelig på bakken, og som kan kontaktes hvis vi trenger medisinsk rådgivning, forteller lederen av Norsk Kabinforening.
Goffeng legger til at selv om EUs regelverk sier at alle skal kunne førstehjelp, sier ikke regelverket noe om hvor dyptgående denne kunnskapen skal være.
Les også: