I januar viste FBI at
Etter en gjennomgang av kanselleringsstatistikken til 44 av de største flyselskapene i Europa, ser vi nå tydelig hvem som er luftens vinnere og tapere.
Det nordiske flyselskapet TUIfly, som blant annet Star Tour flyr med, topper listen. De hadde kun 0,11 prosent kanselleringer siste kvartal i 2010, og er derfor det flyselskapet du kan stole mest på.
(Se alle kanselleringene i tabellen nederst i artikkelen.)
Les også:
På innstillingstoppen
Ryanair har en svært dårlig historikk hva angår innstilte flygninger.
På listen over kanselleringsstatistikk, kommer Ryanair på plass nummer 28, sammen med russiske Aeroflot.
Tallene er fra FlightStats, og omhandler kanselleringsstatistikken fra samtlige europeiske flyplasser.
FlightStats har siden 2004 fulgt nøye med på nesten 150.000 flygninger og tusenvis av flyselskaper og flyplasser hver dag.
Les også:
Ryanair: - Bare tull
ligger på andreplass og er da det nest beste flyselskapet hva angår kanselleringer.
Det er hele 16 ganger større sjanse for at en Ryanair-flygning blir innstilt, enn at SAS gjør det samme.
- Dette er bare tull. Tallene til FlightStats er verdiløse og helt ubrukelige. Kun de tallene vi selv har, kan man stole på. Vi er best i Europa, sier Stephen McNamara, kommunikasjonsdirektør i Ryanair til NRK.no.
Les også:
Norwegian: - Feil at SAS er bedre
Heller ikke Ryanairs konkurrent Norwegian, kommer spesielt bra ut på kanselleringslisten.
De ligger på en 14. plass, hvilket betyr at det er syv ganger så stor mulighet for at din reise blir avlyst, enn hva det er hvis du reiser med SAS.
- Det er helt feil at SAS er bedre enn oss på regularitet. Vårt prinsipp er at vi flyr selv om vi er forsinket, vi kansellerer ikke flygningen for å være mer punktlig. Vi hadde en regularitet på 99 prosent i desember og 99,4 prosent i september i fjor, hevder Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, til NRK.no.
Hun viser til tall deres analytiker har hentet inn, som viser at sannsynligheten for at flyreisen blir kansellert er 130 prosent større dersom du flyr med SAS enn med Norwegian.
- Dette er basert på de faktiske tallene rapportert av selskapene. FlightStats tar bare for seg et statistisk utvalg og derfor er avviket fra reelle tall i perioder stor. De gir ikke et fullstendig bilde, understreker Skånvik fra Norwegian.
Les også:
Tilgjengelig for alle
SAS på sin side, finner det ubegripelig at Norwegian ikke kan akseptere FlightStats årlige målinger.
- Disse tallene viser at SAS gjennomgående har vært i Europatoppen siden mai 2007. Norwegian bør heller ha fokus på egen prestasjon, så skal vi med glede gratulere dem hvis de slår oss ved neste års kåring, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.
Børsanalytiker Hans Erik Jacobsen i First Securities, følger de to norske selskapene tett.
Ifølge han er både SAS og Norwegian svært gode på punktlighet og kanselleringer.
Han legger til grunn statistikk som hver måned blir sendt til Oslo Børs av selskapene. Ryanair derimot, har Jacobsen ikke tall på.
Avinor påpeker at alle kan gå inn via deres
, og se punktligheten til hvert enkelt flyselskap, på hver lufthavn i Norge.- Vi har ikke noen inngående samarbeid eller kjennskap til FlightStats, utover at den brukes av en del medier. Det ser ut som om FlightStats opererer med troverdig informasjon, og dermed har gode tallkilder, sier Sindre Ånonsen, pressesjef i Avinor, til NRK.no.