Eslet hadde nok en høyere "status" på Jesu tid enn det har i dag. Han gjør seg ikke til noen "lassis" ved å ri på et esel da han dro inn i Jerusalem ved inngangen til påskehøytiden. Den dagen som senere skulle hete Palmesøndag.
Eslet omtales i Det gamle testamentet som et kurrant ridedyr ved flere anledninger. Det var tilfelle da Salomo skulle salves til konge, red han på et muldyr - esel.
Lektor på menighetsfakultetet, Gunnar Haaland, sier at eselet ikke var noe trist dyr. Matteus sier at ved å velge et esel framstår Jesus som en ydmyk, men ikke veik "konge".
Det hadde nok vært noe annet, dersom Jesus hadde valgt en hest. For hesten var krigsdyret, mens eselet var det sivile fredsdyret.
Når Jesus rir på en asenfole, er det for å understreke at det var et ungdyr, et dyr som var uten lyte. Det hadde ikke gjort så mye galt. Det var ubrukt. Til Guds ære kom Jesus til Jerusalem ridende på et esel som ingen hadde brukt ennå.
Sakaria sier at fredskongen skal komme ridende på et esel. Det understreker han på en svært malende og skildrende måte, sier Gunnar Haaland.