– Jeg trodde jeg kunne velge hvilke sanger man ville ha, sier Jon Husem Marthinsen om SMS-tjenesten som endte opp med å koste mye mer enn de annonserte ni kronene.
Han hadde sett en reklame på TV3 for ringetoner til mobiltelefon. Elvis-entusiasten Jon, sendte inn FUN til 2015 og mottok en melding som ble etterfulgt av en haug med meldinger det kostet penger å motta.
Til slutt ble hele kontantkortet på 300 kroner tappet for penger.
Før det kom så langt, ble pappa varslet.
– Vi prøvde å sende FUN STOPP slik det var angitt, men det hjalp ikke, sier pappa Jan-Hugo Marthinsen.
De prøvde så å kontakte Netcom. De kunne ikke stoppe meldingene, men hjalp dem med hvem de kunne henvende seg til. Etter å ha kontaktet dem fikk de beskjed om at meldingene ville opphøre.
Men meldingene fortsatte.
Til slutt ble løsningen at Jon måtte skaffe seg et nytt abonnement, noe som igjen førte enda en ekstra utgift for familien.
Forbrukerombudets råd
Forbrukerombudet kjenner til problematikken rundt SMS-tjenester på TV.
– Folk blir lurt. Reklamen er villedende, sier Anna Charlotte Neumayer i Forbrukerombudet, om SMS-tjenesten Jon meldte seg på.
Hun sier videre at selskapet Minick ikke er alene om å tilby denne tytpen tjenester, og at det nok kommer flere.
Hennes råd hvis dette skjer med deg, er å ta kontakt med firmaet og be om å få pengene tilbake.
Foreldre bør også snakke med barna og forklare dem at det finnes enkelte der ute som vil lure dem for penger.