De fleste av oss sykler uten hjelm, til tross for at sykkelhjelm reduserer risikoen for hodeskader med 60-70 prosent.
Nå lanserer Trygg trafikk kampanjen "
", som skal inspirere syklister til å finne en hjelm de har lyst til å bruke.- Vi tror utseendet er en viktig årsak til at mange dropper hjelm på kortere turer, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen.
Tar utseendet på alvor
På sine nettsider viser Trygg trafikk fram hjelmer som ser annerledes ut enn den typiske sykkelhjelmen.
Flere av dem kan bare bestilles på nettet eller kjøpes i spesielle butikker. Men håpet er at de store kjedene skal ta inn et bredere utvalg.
- Vi har hatt møter med alle de store sportskjedene. Forhåpentligvis vil de allerede neste sesong ha et mer spennende utvalg. Noen av hjelmene vi viser fram i kampanjen kan allerede kjøpes i noen av sportsbutikkene, sier Kristin Øyen.
Kvinner dårligere enn menn
Kampanjen retter seg spesielt mot kvinner, som er dårligere på hjelmbruk enn menn. Dette står i kontrast til de fleste andre områder i trafikken.
Aller dårligst på hjelm er tenåringene. Bare 2 av 10 sykler med hjelm.
Syklister er svært utsatte for skader. Mest alvorlige er skader på hode og nakke, som ofte gir langvarige eller permanente plager.
- Men i stedet for å snakke om risiko og skader, som de fleste kjenner til, vil vi inspirere folk til å lete litt og finne en hjelm de vil bli sett med, sier Kristin Øyen.