Dette er de nye kostholdsrådene

Helsedirektoratet anbefaler fortsatt fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær om dagen. Poteter er ikke inkludert som én av de fem, noe Ingrid Espelid Hovig protesterer mot.

Kosthold

Helsedirektoratet anbefaler fortsatt fem om dagen, men vil vi skal spise mindre rødt kjøtt og hardt margarin og smør.

Foto: Synnøve Dreyer/Helsedirektoratet

Dette kom fram da de nye nasjonale kostrådene ble lagt fram mandag. Rådene ble lagt fram på en pressekonferanse i Helsedirektoratet.

Foruten de fem porsjonene med frukt og grønt, går de nye rådene ut på å spise mer kornprodukter, magre meieriprodukter, fisk og magert kjøtt.

Det anbefales også å spise mindre bearbeidet kjøtt og mindre rødt kjøtt. Dessuten oppfordres vi til å velge matoljer, flytende margarin og myk margarin fremfor hard margarin og smør.

Ingrid Espelid Hovig

Tidligere NRK-programleder Ingrid Espelid Hovig savner poteten som en av «fem om dagen».

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

– Bak hver at de ti nøkkelrådene ligger det solid internasjonal dokumentasjon om sammenhengen mellom mat og kroniske sykdommer, sier helsedirektør Bjørn-Inge Larsen.

De nye nasjonale kostrådene er utformet for å forebygge sykdom. De er derfor ikke rene slankeråd eller råd tilpasset grupper som lider av kroniske sykdommer, men befolkningen som helhet for at flertallet skal unngå kroniske lidelser.

– Savner poteten

Kokkelegende Ingrid Espelid Hovig synes de fleste av rådene fra Helsedirektoratet høres riktige ut, men unntak av én ting.

– Jeg er jo en potetelsker, så jeg vil nok si at jeg synes poteten burde vært en del av «fem om dagen». Jeg er redd folk heller velger å spise ris eller pasta, sier den tidligere NRK-programlederen til NRK.no.

– Vi har rett og slett ikke god nok dokumentasjon til å si noe om sammenheng mellom poteter og kronisk sykdom. Derfor kan vi ikke anbefale den som en av de fem, sier professor Rune Blomhoff som har ledet arbeidet.

86-åringen vet mer om mat og kosthold enn de aller fleste, og skryter av de nye kostrådene.

– Det høres veldig bra ut. Mange av rådene er kjente fra før av, men jeg synes det er bra at de har lagt vekt på helse og forebygging av sykdommer.

Mindre rødt kjøtt

Nytt er det også at Helsedirektoratet nå faktisk ber oss begrense inntak av rødt kjøtt, i stedet for bare å be oss velge magert kjøtt. Og til gruppen rødt kjøtt regnes nå også svinekjøtt, i tillegg til storfe og sau.

Ifølge de nye rådene bør vi begrense inntaket av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg.

Årsaken er studier som viser sammenheng mellom rødt kjøtt og økt forekomst av spesielt tykktarmskreft.

– Halvparten av befolkningen spiser mer rødt kjøtt enn vi anbefaler, sa Blomhoff da han la fram rådene.

Bjørn-Inge Larsen (t.v.), Rune Blomhoff og Haakon E. Maye

Bjørn-Inge Larsen (t.v.), Rune Blomhoff og Haakon E. Maye under helsedirektoratets lansering av nye kostråd.

Foto: Roald, Berit / Scanpix

Mindre salt

Også helsedirektør Bjørn-Inge Larsen anbefalte en justering av inntaket av rødt kjøtt for å forebygge kreft.

– Vi bør også bort fra det bearbeidede kjøttet til det rene kjøttet, sa Larsen som viste til at bearbeidede produkter har et stort saltinnhold noe som vi vet er mat som hever blodtrykket.

– Jeg vil heller ha mindre salt i kostholdet vårt, enn en stor andel av den norske befolkningen gående på blodtrykksdempende medisiner, sa Larsen.

Konkrete råd

I stedet for kun å se på de enkelte næringsstoffene som vitaminer, mineraler og fettstoffer, har ekspertene nå sett på sammenhengen mellom matvarer og helse, opplyser Helsedirektoratet.

Lise von Krogh

Ernæringsfysiolog Lise Von Krogh skryter av Helsedirektoratets nye kostråd.

Foto: John Harald Knutsson

– Det er veldig fint at direktoratet nå kommer med detaljerte råd. De har vært veldig forsiktige før, men nå sier de hva slags type matvarer og mengder som anbefales, sier ernæringsfysiolog Lise Von Krogh.

– Det er også på tide at vi som fagfolk får et dokument som vi kan bruke i vår formidling.

Målet med kostrådene er at folk flest skal ha et godt grunnlag for å sette sammen et kosthold som kan forebygge kroniske sykdommer som hjerte-karsykdommer, noen kreftformer, type 2-diabetes, overvekt og fedme.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)