Få orden på kostholdet

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh svarte på spørsmål om kosthold.

Lise von Krogh

Lise von Krogh svarer på spørsmål om hvordan du kan spise sunt.

Foto: Solveig Husøy / NRK

I serien «To buksestørrelser ned» er fokuset på aktivitet og trening. Men det er klart at kostholdet også spiller inn.

Mandag er det nettopp maten som er temaet, og i etterkant av programmet svarte ernæringsfysiolog Lise von Krogh på spørsmål i nettmøte.

Lise er også rådgiver for de tre deltakerne i serien.

Sats på grønnsaker

Det første du bør gjøre hvis du vil gå ned i vekt, er å kutte ut hverdagssnopet som kjeks, brus og godteri. Innfør lørdagsgodt igjen.

Så kan du angripe sammensetningen av måltidene.

- Minst en tredjedel av middagstallerkenen bør være grønnsaker, men hvis du skal ned to buksestørrelser bør halvparten være grønnsaker, sier Lise von Krogh.

For lite grønnsaker er en vanlig middagsfelle, i likhet med rødt kjøtt.

- Varier kjøttet med for eksempel kylling. Spis kjøtt eller fugl 3-4 ganger i uken og fisk eller egg de andre dagene, oppfordrer hun.

Er du i gang med trening?

Det er ikke for sent å kaste seg på Yngvars treningsopplegg, som har som mål at du skal gå ned to buksestørrelser på fire uker.

Treningsopplegget finner du her, og Yngvars treningsvideoer kan du laste ned her.

Føler du at rumpa er så dvask at det ikke er håp? Dette og mange andre spørsmål svarte Yngvar på i nettmøte sist uke. Svarene kan du lese her .

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)