Dette er biodiesel-bilene

Er du en av dem som kan fylle biodiesel på tanken og samtidig redusere klimautslippene? Sjekk lista her.

Biodiesel
Foto: Øystein Skotte / NRK

 

Skal klimautslippene reduseres, må flere av oss fylle biodrivstoff på bilen vår. Norges største billimportør, MøllerGruppen, oppfordrer nå 20 000 av sine kunder om å gå over til ren biodiesel.

De har frigitt en liste over de bilmodellene de har solgt som har fabrikkgaranti på bruk av 100% biodiesel.

Dette gjelder enkelte dieselmodeller fra Volkswagen, Audi og Skoda som er solgt i perioden 1996 til 2006. De har imidlertid et krav om at biodieselen fyller kvalitetsstandarden DIN EN 14214 (FAME).

MøllerGruppen oppfordrer nå sine kunder om å bruke biodiesel dersom de har en bil med fabrikkgaranti for det. Dette gjelder 15 000 VW-eiere, 3000 Audi-eiere og 2000 Skoda-eiere.

– Vi oppfordrer nå våre kunder til å kjøre mest mulig miljøvennlig. Det finnes nå så mange som kan bruke dette. Så da informerer vi nå om at dette bør de gjøre i forhold til å redusere de skadelige CO2-utslippene, sier Paul Hegna, informasjonsdirektør i MøllerGruppen.

Hegna ber bilistene om å ta kontakt med sin forhandler før de tanker biodiesel. MøllerGruppen lærer nå opp sine ansatte til å svare på spørsmål rundt biodieselbruk. I tillegg til å forsikre seg om at man har riktig bilmodell og riktig kvalitet på biodieselen, er det nødvendig å blande inn vanlig diesel ved streng kulde.

Bilene som har biodiesel-garanti:   

Audi


Volkswagen


Skoda

 


Paradoksalt nok er ikke de aller nyeste dieselmodellene godkjent for biodieselbruk, til det skal teknologien i motorene være for moderne og sårbar. De må vente på annengenerasjons biodiesel for å kunne tanke klimavennlig. Denne typen biodiesel er mer miljøvennlig både i produksjon og bruk enn dagens biodiesel. Drivstoffet kan brukes på alle dieselbiler, både nye og gamle, men det kan ta flere år før annengenerasjons biodiesel blir alment tilgjengelig for norske bilister.

I tillegg til de 20 000 personbilene har om lag 30 000 norske lastebiler og busser fra Scania, MAN og Mercedes-Bentz fabrikkgaranti på at de kan gå på biodiesel.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.