Å komme høyt opp på søkelistene til Google har blitt en milliardindustri verden over. Noen selskap velger å jukse seg til topps for å kapre nye kunder.
I Norge er det slående hvordan Bolia dominerer møbelsøk på Google, mens KLM og Kilroy dominerer flyreisesøk.
Google er verdt 900 milliarder kroner på børs på grunn av en ting - vår tro på at de finner frem til de mest relevante nettsidene.
Åtte av ti søk på nettet går nå gjennom Google, men er Google til å stole på?
Norske selskap bruker om lag 300 millioner kroner i året på å være synlig på Google. Millionene brukes på å kjøpe seg reklameplass eller tilpasse nettsidene slik at Google rangerer de høyere. Noen velger å jukse seg til en høy rangering, alt for å få økt trafikk på nettet, kapre nye kunder og markedsandeler.
Verdens beste hagebenkside?
- Google har blitt lurt her og det ser man helt klart. De har ikke hagebenker. Dette er manipulering, sier Roar Eriksen i Tarantell, ekspert på hvordan nettsider kan komme høyt opp på Google.
Han viser FBI hvordan en nesten skjult link på hovedsiden til Bolia sender oss til en av mange nettsider som er skreddersydd for å manipulerere Bolia opp på Googles lister. Her finner vi igjen linker med de samme møbelordene som ga Bolia topplassering på Google.
Verdens beste flybillett-sider?
Søk på flybillett Sverige eller et hvilket som helst annet land i verden. Skal man tro Google er det alltid KLM og Kilroy travels som har de mest relevante treffene for deg. Ikke alle som skal fly fra Oslo til Stockholm vil være enig i det. Skal du fly med KLM må du da fly om Amsterdam.
KLM og Kilroy benytter seg av tusenvis av nettsider med nesten identisk innhold, men der navn på land og byer er byttet ut slik at Google tror at dette er relevante sider. Verst er Kilroy. Søkemotorekspert Sverre Sjøthun har funnet ut at Kilroy opererer med 87 000 nesten identiske nettsider, bare for å lure Google og oss.
- Dette er det verste jukset jeg har sett i Norge. Når Google oppdager dette tror jeg at Kilroy travels blir svartelistet, sier Sverre Sjøthun i synlighet.no.
Det gjenstår å se hvilken reaksjon Google eventuelt vil komme med. Det mest kjente jukset til nå i Norge var da RadissonSAS for et par år siden jukset seg opp på ulike hotellsøk og ble straffet med et par måneders utestengelse.
Verken Bolia, KLM eller Kilroy mener de har gjort noe galt, men Bolia har nå fjernet hagebenksiden og andre sider med møbler som de ikke har. Ingen av selskapene ønsket å stille til intervju hos Forbrukerinspektørene.