Jeg gikk til Elkjøp for å sjekke hva som var galt. De testet den fortløpende og fant ut at det er en defekt på harddisken. Jeg er usikker på garantien. På acer.com står det at laptop Aspire (min pc) har innleveringsservice i ett år.
Hvilke rettigheter har jeg da? Hvis jeg sender inn, betyr det at jeg må betale for å at de ser på den? Skaden er i utgangspunktet fra produksjonsstedet. Elkøp sa at de ville ha reparert den kostnadsfritt.
Takk på forhånd!
Victoria
SVAR:
Forbrukerkjøpsloven gir deg som forbruker rett til å reklamere på en gjenstand i fem år etter at den er kjøpt, dersom den er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette innebærer blant annet at selger plikter å reparere PC’en uten kostnader for deg.
Etter markedsføringsloven er det forbudt å gi garantier som ikke gir deg rettigheter utover det loven allerede gir deg, eller som begrenser disse. Slik du beskriver situasjonen, er garantien ikke i tråd med markedsføringsloven, og dermed ulovlig. Du kan dermed se bort fra garantien og forholde deg til bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven.
I dette tilfellet er det uansett Elkjøp du bør forholde deg til, og etter det jeg kan se, så tilbyr de seg å reparere pc-en din kostnadsfritt.
Hilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet
Har du spørsmål om teknologi? Send det her: