Hei, jeg kjøpte leilighet fra Notar eiendom. I prospektet sto det at det skal være varmekabler på badet, noe som viser seg i etterkant at ikke stemmer.
Jeg klagde og fikk medhold, fikk tilsendt en håndverker som både var elektriker og flislegger, men han har gjort en utrolig dårlig jobb. Fugene varierer fra 3 mm og opp mot 1 cm. Jeg vil kalle det slurv, og han gjorde ikke slik jeg ville hatt det. Og gulvet er heller ikke i vater, vannet samler seg på midten.
Spørsmålet er: etter hvor langt tid kan man klage? Er det noen regel på det?
Med vennlig hilsen Nadia
SVAR:
Reklamasjonsfristen er innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Du vil nok ha minst to måneder på deg, men det er ingen grunn til å vente med å underrette håndverkeren om at du mener at jobben er for dårlig utført. Den absolutte reklamasjonsfristen vil være fem år.
Reklamasjonsreglene finner du i
.
Med vennlig hilsen
Torgeir Øines, Forbrukerrådet
Spørsmål til boligekspertene? Send det her: