Nettauksjonen svarte følgende: ”Vi har fått tilbakemelding fra Forbrukerrådet. For at forbrukeren skal kunne holde selgeren ansvarlig må varen ha en mangel. Hvis feilen har oppstått, slik du beskriver, ved et strømbrudd, så høres dette mer ut som en feil som skyldes feil ved det elektriske anlegget hjemme hos kjøperen eller i kommunen til kjøperen enn en fabrikasjonsfeil. Det høres ikke ut som en fabrikasjonsfeil/mangel. Så i dette tilfellet er faktisk ikke vi ansvarlig.”
Kan dette være riktig?
Jorunn
SVAR:
Hei! Husholdningsapparater skal tåle normal bruk inkludert eventuelle strømavbrudd. Dersom strømmen inn til huset ikke har vært i henhold til forskriftskravene (altså +/+ 10 % på 230 V), f.eks. ved lynnedslag eller at det har vært overspenning inn til huset som har forårsaket skade på produktet, så vil saken kunne stille seg annerledes. Men andre alminnelige avbrudd skal husholdningsapparatene tåle.
Dersom du ikke har kunnskap/antagelse om mulig årsak til avbruddet, kan du forhøre deg med nettselskapet om de har registrert avvik i sine leveranser på denne linjen på det gitte tidspunktet. Dersom det ikke er grunn til å tro at det har vært for eksempel overspenning e.l, er det helt klare utgangspunktet at brødmaskinen skulle ha tålt dette. Det er nærliggende å anføre at det her har vært for dårlig kvalitet på produktet, og derved en reklamasjonssak.
Svaret fra Forbrukerrådet som det er referert til synes derfor å være noe unyansert eller gitt under forutsetning av at årsaken for eksempel er overspenning inn til huset som forårsaket avbruddet. Samtidig kan det være at det ikke er grunnlag for nettauksjonens konklusjon, ut fra det utgangspunktet som de skisserer at Forbrukerrådet har gitt. Selgeren må jo ta inn og undersøke varen og finne ut av hva som er årsak til feilen, før de eventuelt konkluderer i denne retning.
Hilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet
Har du spørsmål om teknologi? Send det her: