Aggressiv og ofte villedende markedsføring av såkalte raske lån utgjør et økende problem for mange forbrukere i juletider.
Faren er at mange ikke setter seg inn i hva lånet innebærer. En del selskaper unngår i tillegg å oppgi lovpålagte opplysninger.
Lånet kan vise seg å bli langt dyrere enn forbrukeren tror, og dette kan for mange være starten på alvorlige økonomiske problemer, mener Forbrukerombudet.
– Tilbyr selskaper kreditt med en tjeneste eller vare, enten via Internett eller i butikken, skal de oppgi hva varen vil koste totalt med kredittrenten. Priseksempler skal alltid oppgis, det skal ikke være noen skjulte kostnader for forbrukeren, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Fraråder å ta opp lån fra TrustBuddy
Ifølge Forbrukerombudet har kjente norske selskaper innrettet seg godt etter reglene.
Problemet er nyetablerte selskaper og firma stiftet i utlandet.
Derfor har Forbrukerombudet nå inngått et samarbeid med sine kolleger i Norden for å bedre kunne kontrollere selskaper på tvers av grensene.
– Vi har hatt mange aksjoner hvor vi har tatt pulsen på kredittopplysningene. Det er blitt bedre, men vi sliter med selskaper som er etablert i utlandet, forteller fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.
Det er særlig selskapet TrustBuddy Forbrukerombudet ønsker å advare mot.
– Vi vil fraråde å ta opp lån hos TrustBuddy. Selskapet er etablert i Sverige, men har ikke tillatelse til å operere i Norge.
– Finanstilsynet har gitt selskapet klar beskjed om å ikke henvende seg til norske forbrukere, men vi ser at det fra tid til annen dukker opp markedsføring på nettet.
Les også:
Tok opp 800 000 kr i forbrukslån
TrustBuddy: – Full rett til å operere i Norge
Administrerende direktør i TrustBuddy, Jens Glasø, mener selskapet holder seg til reglementet.
– Det er ikke riktig at vi ikke har tillatelse til å operere i Norge. Vi har ikke rett til å markedsføre oss i Norge, og disse reglene følger vi. Men det er ingenting som tilsier at vi ikke har lov til å ta imot norske kunder, sier Glasø til NRK.no.
Ifølge han er reglene for aktiv markedsføring for udefinerbare.
– Vi tok derfor kontakt med Forbrukerombudet og ba om et møte for en bedre dialog og klargjøring av reglene for en tid tilbake, men de takket nei.
Hvis Forbrukerombudet ønsker å advare norske forbrukere mot å inngå avtale med oss, burde de i stedet ta en dialog med oss, mener Glasø.
Han er imidlertid positiv til det nye samarbeidet mellom de nordiske forbrukermyndighetene, og håper dette kan fordre et bedre og ryddigere marked.
– Vårt primære mål er, og har alltid vært, å innrette oss etter de reglene som Finanstilsynet har satt, sier han.
Det er ikke første gang TrustBuddy blir omtalt i mediene: Aftenposten og E24 har tidligere rettet et kritisk søkelys mot selskapet.
– Ikke den gunstigste tiden å ta opp forbrukslån
Jo Gjedrem i Forbrukerombudet sier de fleste forbrukslånene er svært dyre, og at en paradoksalt nok bør være rik for å ta opp slike lån.
– Det kan være mange som blir fristet til å ta opp lån i juletider. Men det er viktig å se på sin egen økonomi og huske at lånet også skal betales tilbake.
– Med mange regninger i vente over nyttår er ikke julen den mest gunstige tiden å ta opp forbrukslån på, sier Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
Gjedrem har følgende tips til dem som vurderer et forbrukslån:
- Husk å se hvor høy den effektive renten er. Alt skal være inkludert i den effektive renten, og det kan være et godt sammenligningsberedskap. Se derfor etter kredittlån med lavest mulig rente.
- Se gjerne etter andre muligheter, det kan være andre løsninger som er bedre, som for eksempler å refinansiere boliglånet, sier Gjedrem.