De siste 10-15 årene har det svært mye på sikkerhetsfronten i bilparken. I løpet av disse årene har sikkerhetsutstyr som antiskrens og front- og sidekollisjonsputer blitt standard på nesten alle nye biler.
Sikrere biler blir sett på som en av grunnene til at antallet alvorlige ulykker har gått noe ned, til tross for at antallet biler på veiene har økt i samme periode.
I 20 år gamle biler har du verken antiskrens eller kollisjonsputer
Foto: FBI- Les også:
Antiskrens har reddet 151
Ny forskning fra Transportøkonomisk institutt viser hvor mange man regner med er blitt berget på grunn av at stadig flere biler har fått dette nye sikkerhetsutstyret.
Antiskrens er et sikkerhetstiltak som forhindrer deg fra å komme ut for en ulykke. Er du i ferd med å skrense bremser systemet automatisk de hjulene som trengs. Dermed unngår du å miste kontrollen på bilen.
I 1999 var antiskrens standardutstyr på bare 28% av de nye bilene, i 2009 var det standard på 96% av alle nye biler.
Denne utviklingen har ifølge TØI forhindret 151 nordmenn fra å bli drept eller hardt skadet. Men fortsatt er nesten halvparten av bilene som ruller på norske veier uten antiskrens.
- Det er en del bruktbiler som ikke har det. Derfor er det viktig at du neste gang du kjøper bruktbil, sjekker at den har et antiskrenssystem, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet.
Vegdirektoratets Guro Ranes råder deg til å få deg bil med antiskrens
Foto: Tarald AabySidekollisjonsputer har berget 83
Er først ulykken skjedd er det kollisjonsputer som er det viktigste nye sikkerhetstiltaket. De fleste biler på veiene har i dag frontkollisjonsputer, men bare halvparten av bilparken har også sidekollisjonsputer.
I 1999 var både front og sidekollisjonsputer standard på bare 4% av alle nye biler, i 2009 var dette økt til 98%.
Frontkollisjonsputene har berget 83 fra å bli drept eller hardt skadet, mens sidekollisjonsputene har berget 73.
- Les også:
Toppscore i Euro NCAP
Siden 1997 har Euro NCAP utført kollisjonstester på de fleste nye biler og gitt dem stjerner ut fra hvor sikre de er totalt sett, der fem stjerner er det maksimale.
I 1999 var andelen nye biler med 4 stjerner eller bedre 25%, i 2009 var den på 98%.
Sikkerhetsutviklingen har gjort at selv små nye biler nå vil kunne være sikrere enn en ti år gammel stor bil.
Vegdirektoratets klare råd er å kjøpe biler som har fått toppscore i Euro NCAP, enten du kjøper ny bil eller brukt.
-Hvis du skal kjøpe bruktbil bør du kjøpe en som har fått 4 eller 5 stjerner i Euro NCAP, sier Guro Ranes.
Ukjent for mange bilister
Euro NCAP har i mer enn ti år kollisjonstestet nye biler
Foto: Euro NCAPSelv etter over ti år med både antiskrens og kollisjonstester hos Euro NCAP er det imidlertid svært mange norske bilister som ikke kjenner til dette.
I en ny undersøkelse utført for NAF ble 1000 norske bilister spurt om hva antiskrens var. Kun en fjerdedel kunne svare riktig på dette.
Riktignok svarte flere at de trodde de visste hva det var, men mange av disse sammenblandet antiskrens med ABS-bremser. Den samme undersøkelsen viste også at kun en av fire visste hva stjernene til Euro NCAP var et uttrykk for.
-Det er nok veldig varierende hvor kjent folk kjenner til det systemet. Vi håper folk blir mer og mer kjent og mer bevisst på dette, sier Ranes.
- Les også: