Her har vi Madonna og tyrkerhodet. Det er bilde-fortellingen om Maria og et løst hode på en altertavle fra Dale i Sogn. Det er en grusom og merkelig fortelling om et hode som er funnet i bakken og som tyrkerne graver opp.
Universitetslektor Margrethe Stang ved Universitetet i Trondheim har interessert seg for norske altertavler fra middelderen.
Hun drøfter hypotesen om at alterfrontalene hadde en egen sjanger som var under utvikling i perioden 1250-1350.
Om bildet i Dale i Sogn forteller hun videre: De som ser meg, skal dø, og de som går bak meg, skal seire. Det uttrykker det døde holdet som er plassert oppå noe som ser ut som en trillebår.
Med de faller om kull, alle sammen, når de møter de kristne og ser korsmerket på skjoldet. Tyrkerne har mørke ansikter og krumme neser og er litt fremmedartede.
Tyrkerhodet er stygt og har en sor, klumpet nese og store, tykke lepper, utstående tenner, enorme ører og nakken går over i et par svineføtter.
Middelalder-Norge fram til år 1500 hadde behov for å skaffe seg fiendebilder. Jødene var blant fiendene. Det var fordi de korsfestet Kristus. Derfor blir de framstilt som menesker som driver tortur.
Også muslimene er slemme. De er demonisert gjennom slibrige bilder malt på hellige altertavler i norske kirker. For de hadde en ytre fiende der ute. Der var det en vantro gruppe som ble oppfattet som skremmende og truende.
Muslimene den gang ble kalt tyrkere og sarasenere. Den siste gruppen var opprinnelig et folkeslag fra området Inan og Irak. Og løpeet av middelaldderen ble betegnelsen et samlebegrep for folk fra Midt-Østen, Nord-Afrika og hele det muslimske området.