Hopp til innhold

Unngå fyllesyken på årets første dag

Er du av dem som tror på og sverger til mytene om fyllesyke? Da visste du kanskje ikke at de fleste av dem ikke har noe for seg.

Vin

Fyllesyke er noe de fleste ønsker å unngå etter nyttårsfeiringen. Spørsmålet er ofte hvordan, og rådene er mange.

Foto: Maria Sbytova / Colourbox

Et nytt år er virkelig verdt å feire, men med måte. Følelsen av bakrus og fyllesyke frister lite, og ofte er man ettersnar og ikke føre var i slike sammenhenger. Festen var jo så ufattelig bra!

Men er det egentlig noe du kan gjøre for å unngå å bli dårlig dagen derpå?

Det vi aller helst ønsker å unngå er å tilbringe første nyttårsdag ved doskålen – men Ole André Sivertsen fra NRK-programmet «Fylla», har noen tips til hvordan du kan unngå dette.

"Fylla", nytt program med Ole André Sivertsen

Ole André Sivertsen er programleder for TV-serien «Fylla» på NRK, og ga i forbindelse med den ut boken «Fylla – fra vors til bakrus».

Foto: NRK

Repareringspilsen

Men først og fremst: Hva skjer når vi drikker?

– Det alkoholen gjør er å døyve nervesystemet ditt – først og fremst i hjernen. Dagen derpå er det tid for «payback», rett og slett fordi nervesystemet prøver å kompensere for alkoholens døyvende effekt, sier Sivertsen til NRK.no.

Etter en fuktig natt er nervesystemet oversensitivt, og lys og lyder virker unormalt sterkt. Du kjenner deg kanskje igjen i at du ikke klarer å konsentrere deg eller tenke klart, og angstsenteret jobber på spreng for å evaluere alle hull i hukommelsen. Forsøker du å sove, kommer du ikke ned i den dype og gode søvnen.

Ifølge Sivertsen er det eneste som virker mot denne delen av fyllesyke å ta noe som demper nervesystemet igjen. Ja, myten om repareringspilsen lever i beste velgående.

– Når du først er fyllesyk er det ikke så mye som hjelper annet enn repareringspilsen. Det beste er faktisk en ren vodka, men det er litt drøyt for de fleste. Det er heller ikke å anbefale, men det er klart at å drikke mer alkohol vil hjelpe, sier han.

Hjernen krymper på fylla

Fysiske plager som hodepine er lettere å håndtere, skal vi tro Sivertsen. Alkoholen er dehydrerende, så når du drikker inneholder alle organer i kroppen litt mindre vann enn vanlig.

– Organene krymper, så i tillegg til søvnmangel er det altså en krympet hjerne som gjør at du har så vondt i hodet. Hjernen strekker i festene mellom hjernehinna og hodeskallen, noe som gjør at det blir sårt og hjernehinna blir hoven, sier han, og legger til:

– Dessuten er du kvalm, noe som skyldes at slimhinnene i magen og tarmene dine er irritert av alt det sterke du drakk. Tross alt veltet du innpå ting du ikke en gang ville utsatt lakken på bilen din for.

– Så hvorfor blir da noen dårligere enn andre?

– Det avhenger av hvor god toleranse hver enkelt har. Nervesystemet blir flinkere til å korrigere seg etter alkoholnivået jo oftere og mer du drikker. Det samme kan man si om leveren, som rett og slett er i mer beredskap for å bryte ned alkoholen på en effektiv måte.

I tillegg til drikkevaner avhenger bakrusen ifølge Sivertsen av gener og dagsform. Er formen laber i utgangspunktet blir den neppe bedre dagen derpå. Men du kan ta noen forholdsregler.

Mytene om fyllesyke

Sivertsen har klare råd til hvordan å unngå fyllesyke dagen derpå, så du kanskje kan få en flott start på det nye året, uten at det legger en demper på feiringen av det gamle.

1) Ikke drikk på tom mage. Det er to ting som påvirker fyllesyke. Den maksimale promillen din og hvor raskt du fikk den. Drikker du fort eller har raskt opptak av alkoholen, er det større fare for å bli dårlig. Ha derfor mat i magen når du begynner å drikke. Da porsjoneres alkoholen mer kontrollert ut i tarmen, og det er vanligvis her størsteparten av opptaket foregår.

2) Vin og øl blir krøll, men øl og vin er ikke nødvendigvis fin. Ikke kombiner bobler med for sterke drinker. Boblene åpner passasjen mellom mage og tarm, og fører til raskere opptak av alkoholen. Sjampanje er 12 prosent alkohol med bobler, og derfor en dødare på tom mage, men det samme skjer rent fysisk dersom du drikker Farris til rødvin. Den verste kombinasjonen av bobler og høyt alkoholinnhold finner du på julebordet. Akevitt og øl er en dramatisk alkoholprosent i kombinasjon med bobler. Er det rart det går galt?

3) Verstingene. En annen faktor er alle stoffene som følger med i alkoholholdige drikker. Lukt og smaksstoffer er også harde for kroppen å tolerere, så generelt kan man si at jo lysere drikk desto bedre. Verstingene for fyllesyke er rødvin, mørkt øl og brunt brennevin.

4) Pass på dansingen. Dansing er dehydrerende, så ikke kombiner hard fysisk aktivitet med fyll. Husk dessuten at koordinasjon og motorikk hemmes av alkohol, så dansingen din ser kanskje ikke så bra ut som det du tror.

5) Nattmat hjelper. Det er slitsomt for kroppen å håndtere alkohol, så det er smart med mat i kroppen også når du går mot senga. Kebabsaus ødelegger finstasen, men brød med banan er minst like effektivt.

6) Vann med sportsdrikk. Vannet motvirker dehydrering, mens sportsdrikken opprettholder sukkeret og saltbalansen i kroppen.

7) Allergimedisin. Er du allergisk mot noe virker allergimedisin mot fyllesyke. Noen er også svakt allergiske uten at de vet det, og alkohol gjør at allergien slår litt mer ut enn vanlig. Dersom du ikke merker i det daglige at du er svakt nøtteallergisk, kan det være at kombinasjonen konjakk og kransekake gir tett nese, hodepine og såre øyne. For de som opplever dette kan antihistaminer (allergimedisin) være virkningsfullt.

8) Smertestillende medisin. Dette siste punktet er omdiskutert ettersom det finnes en veldig god effekt i betennelsesdempende medisiner som Ibux, Asprin og Naproxen. Disse fjerner mange av kroppens betennelseslignende reaksjoner, men samtidig svekker de slimhinnene i magen og tarmene. Dette gjør deg mer utsatt for magesår, spesielt når du drikker. Smertestillende brukes derfor bare i nødsfall, og hvis du ellers er ved god helse. Jeg sverger til «menssmertemedisinen» Naproxen fordi den virker ganske lenge, og er ganske snill mot magen. Vanlig smertestillende som Paracet fjerner også hodepinen, men ikke årsaken til den.

9) Søvn. Det hjelper veldig å sove, men du trenger tid ettersom søvnen er av såpass dårlig kvalitet.

10) Fyllesykens varighet. Ja, det går over!