Advarer mot «snooze»-knappen

Det er fristende å utsette vekkeklokka når den ringer. Men hvor smart er det egentlig?

Trøtt, søvnproblem

Klokka ringer alltid for tidlig.

Foto: Colour Box

For mange av oss føles det uutholdelig tidlig når klokka ringer, men med et lite trykk kan morgenen utsettes med noen få minutter.

Og sånn holder vi på, med fem nye minutter og fem nye minutter, hver morgen, hele året. Burde vi heller satt vekkerklokka på litt senere og stått opp når den ringte?

Hva slags søvnkvalitet får man egentlig i de få minuttene før klokka ringer igjen?

- Jeg vil absolutt ikke reklamere for å bruke snooze-knappen, sier professor Poul Jennum til Videnskab.dk.

Dårlig søvnkvalitet

For søvnen vi får mens vi venter på neste vekking er ikke noe særlig å skryte av, ifølge professoren i klinisk nevrofysiologi ved København Universitet.

Spesielt hvis man bruker snooze-funksjonen mange ganger og kanskje står opp en time etter at man ble vekket første gang.

- Det er faktisk bedre å stille vekkerklokken til en time senere, sier han.

Avbrytelsene i søvnen er årsaken til dette.

Bedre å våkne til lys

Hvis man trenger å våkne gradvis, anbefaler Jennum heller lysvekking.

- Det er fysiologisk sett bedre at det er lys som blir kraftigere og kraftigere som vekker oss, sier han.

Før man fikk god innendørsbelysning var det naturlig å legge seg og stå opp med sola. Men i våre dager er dette lite praktisk.

Jennum anbefaler en vekkelampe som avgir et gradvis sterkere lys helt til du våkner.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)