NRK Meny
Normal

– Miljøkalkulatorer er lite nyttige

NSBs miljøkalkulator på nettet viser langt høyere utslipp for flyreiser enn kalkulatoren til SAS. – Slike tjenester har liten nytte for folk flest, mener Forbrukerrådet, og etterlyser nye standarder for målingene.

Avgass fra fly

Slipper du ut 90 eller 159 kilo CO2 når du flyr fra Bodø til Oslo? Det kommer an på hvilken kalkulator du bruker.

Foto: ScanStock

Er du opptatt av miljøet og vil sjekke utslippene før du bestiller en billett på fly, tog eller buss, blir du ikke mye klokere hvis du bruker en av de mange miljøkalkulatorene på nettet.

Flyr du for eksempel mellom Oslo og Bergen, slipper du ut 54 kilo CO2 ifølge miljøkalkulatoren til SAS.

Men spør du NSBs tilsvarende kalkulator, blir svaret at flyturen slipper ut 71,7 kilo CO2 per passasjer.

Belegget om bord i flyet er nesten identisk: 72,5 prosent hos SAS og 75 prosent hos NSB.

Kalkulerer du strekningen Bodø - Oslo, blir forskjellen enda større. SAS mener at den flyturen belaster miljøet med 90 kilo CO2 per passasjer, mens tallet er hele 158,8 kilo ifølge NSB-kalkulatoren.

Nok et eksempel: En sjekk på kalkulatoren hos Klima- og forurensningsdirektoratet (KLIF) viser at utslippet fra en flytur mellom Norges to største byer er 51,3 kilo, og mellom Bodø og Oslo 126,8 kilo.

Hos KLIF sies det ingenting om hvilket belegg ombord i flyet utregningen er basert på. Hensikten med deres kalkulator er å beregne salg av klimakvoter for forbrukere og bedrifter.

Forvirrende

Anne Haabeth Rygg

Direktør Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet vil ha en ny standard for miljøkalkulering.

Foto: Forbrukerrådet

– Når man skal sammenligne er det nesten umulig å finne ut hvor mye de ulike reisemåtene faktisk belaster miljøet, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg.

– Men det er lett å lage beregninger som gir et ønsket resultat, sier hun.

– Mistenker dere de som står bak slike kalkulatorer for bevisst manipulering?

– Det vil jeg ikke spekulere på. Men at mange faktorer ligger grunn for beregningene, og at faktorene varierer mellom de ulike nettstedene, gjør det svært vanskelig for folk flest å foreta reelle sammenligninger ved hjelp av slike tjenester, sier Rygg til NRK.no.

Forbrukerrådet mener tida er kommet for å etablere offentlig godkjente standarder for slike tjenester på nettet.

– At mange selskaper har sine egne kalkulatorer er i og for seg greit nok, hvis det ikke var for at resultatene spriker i flere retninger. Forbrukerne blir forvirret fordi de selv må velge mellom ulike måter å beregne miljøutslippene på, mener Rygg.

Hun etterlyser felles krav til utformingen av brukervennlige miljøkalkulatorer som gir korrekte svar når man sammenligner ulike alternativer.

Nytt nettsted?

– Det aller beste ville vært en kalkulator på et nytt nettsted som alle aktørene lenker godt synlig til. Vi foreslår også at CO2-beregningene dukker opp når man bestiller billetter på nettet. Det kan bidra til å øke bevisstheten om miljøutslipp i hverdagen, sier Rygg.

Hun mener det ikke er viktig hvem som eventuelt lager en slik ny tjeneste, men nevner KLIF eller Klimaløftet som to muligheter.

Den britiske regjeringen har lagt ut en offisiell miljøkalkulator som hun mener er både morsom og brukervennlig. – En enklere utgave av denne kan være én måte å gjøre det på, sier Rygg.

– For komplisert

Forbrukerrådet mener at mange av de norske kalkulatorene som brukes i dag er for kompliserte.

Det blir for tidkrevende hvis man først må svare ja eller nei til om man har varmepumpe og krysse av for antall sparepærer i hjemmet før man sjekker miljøbelastningen fra en reise.

– Nytteverdien blir for liten hvis man først må "regne ut" hele livet sitt bare man skal ta en flytur, mener Anne Haabeth Rygg.

Flytyper og motorer

Knut Morten Johansen

Motorene har betydning, mener informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

– SAS mener at vi har et brukbart presisjonsnivå i vår kalkulator, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge.

– Å beregne utslippene forutsetter ikke bare data om belegget ombord, men også om flytypen.

–Et syv år gammelt SAS-fly kan for eksempel ha helt nye motorer med brennkamre som reduserer utslippene mye mer enn tidligere. Det blir litt spesielt å bare kalle en flytur for en flytur, sier han til NRK.no.

Johansen forteller at SAS-kalkulatoren tar utgangspunkt i hvilke motorer som brukes i maskinene som flyr de aktuelle strekningene.

– Forslaget om en felles standard for slike beregninger kan likevel ha noe for seg. Det er mange myter ute og går om hvor mye flyene faktisk slipper ut av miljøgasser. En kalkulator som øker troverdigheten om dette kan være et steg i riktig retning, mener Johansen.

Offentlig anbefaling

– Våre utregninger gjøres etter anbefalinger fra Miljøverndepartementet, sier kommunikasjonsrådgiver Mai-Bente Paulsen i NSB.

– Og for at ingen skal mistenke oss for å presentere "tog-vennlige" tall, er det den uavhengige institusjonen Vestlandsforskning som har laget kalkulatoren for oss, sier hun.

Paulsen legger til at hvis det finnes bedre måter å kalkulere utslippene på, tar NSB gjerne en diskusjon om det.

Mange valgmuligheter

Det finnes en rekke miljøkalkulatorer på nettet. Hverken Norwegian eller de største taxiselskapene og fergeoperatørene er blant dem. Her er noen av de Forbrukerrådet har sett nærmere på:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.