Har du aldri opplevd dårlig kundebehandling før, skal du forsøke å kjøpe musikkfiler på Internett.
– En vanlig platebutikk i Norge kunne aldri behandlet kundene sine så dårlig, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet Torgeir Waterhouse.
Vi har laget et eksempel der vi så for oss hvordan en vanlig platebutikk ville vært med iTunes' vilkår:
ITUNES SOM VANLIG PLATEBUTIKK - TEST HER!
I dag klager derfor Forbrukerrådet platebutikken iTunes inn for Forbrukerombudet. De mener Apples Internett-butikk for nedlasting av musikk opererer med så urimelige avtalevilkår at det er i strid med markedsføringsloven.
De som i dag betaler for å laste ned musikk fra blant annet iTunes er som regel ikke klar over hvor dårlige vilkårene faktisk er. Forbrukerrådet vil derfor også gjøre hva de kan for å opplyse forbrukerne om hva de må tvinges til å godta for å få kjøpt musikk fra slike butikker.
Dette reagerer Forbrukerrådet på
For å få bruke iTunes, må man samtykke i en rekke vilkår. Forbrukerrådet reagerer sterkt på flere av disse: (Les Forbrukerrådets klage her)
Kjøper du musikk fra iTunes, kan iTunes uten videre endre rettighetene til musikken du har kjøpt.
Forbrukerrådet mener det er et urimelig vilkår å endre reglene etter at du har kjøpt musikkfilen.
Urimelige vilkår? Kjør debatt her!
iTunes benytter kopibeskyttelse (DRM - Digital Rights Management) for å hindre deg i bruke andre mp3-spillere enn deres egen. Dermed må du ha en iPod for å spille musikken du har kjøpt.
Forbrukerrådet mener dette er et urimelig vilkår da det låser forbrukerne til å kjøpe produkter av en dominerende markedsaktør.
Vilkårene sier at siden iTunes Europa holder til i Luxemburg, faller de inn under engelsk lovgivning. Dette mener Forbrukerrådet er urimelig, da iTunes.no blant annet bruker norsk språk, domene og valuta.
iTunes vilkår sier at: «iTunes garanterer ikke at tjenesten vil være fri for tap, korrupsjon, angrep, virus, forstyrrelser, hacking eller andre sikkerhetsinntrengninger, og iTunes fraskriver seg ethvert ansvar i forbindelse med dette.»
Dette betyr at dersom din datamaskin blir utsatt for hacking fordi iTunes' programvare har åpnet et sikkerhetshull, får du ingen erstatning. Dette oppfatter Forbrukerrådet som et urimelig avtalevilkår.
Ikke bare iTunes
Til slutt i klagen gjør Forbrukerrådet oppmerksom på at også andre musikkbutikker på nett har lignende vilkår.
Butikker som MSN, CDON, Musiconline og Prefueled nevnes som eksempler på dette, og Forbrukerrådet ber om at også disse vilkårene gjennomgås av Forbrukerombudet.