Hopp til innhold

– Du risikerer høyere pris fordi du er norsk

Handler du i utenlandske nettbutikker kan prislappen bli høyere fordi du er norsk. Selv om slik prisdiskriminering er ulovlig i Europa, er fenomenet et stort problem, viser ny undersøkelse.

Bankkort

Datamaskinens IP-adresse kan påvirke prislappen i utenlandske nettbutikker, ifølge EU-kommisjonens undersøkelse.

Foto: Thomas Nikolai Blekeli / NRK

Sammenlignet med resten av Europa har norske nettkunder best kunnskap om rettighetene sine, og mest tillit til markedet.

Blant europeerne er det også nordmenn som handler mest i nettbutikker utenfor Europa.

Mange vet likevel ikke hvordan de skal klage hvis de får problemer med handelen, viser en ny undersøkelse EU-kommisjonen har gjennomført.

Prisdiskriminering basert på hvilket land nettkunden befinner seg i er forbudt i Europa, hvis ikke selgeren kan påberope seg objektive grunner. Men problemet eksisterer, og er vanskelig å oppdage for kundene. Omfanget kan være større enn antatt, ifølge undersøkelsen.

Ragnar Wiik

Mange nettkunder unnlater å kreve dekning hos bank eller kortselskap når de urettmessig får avslag hos selgeren, sier Ragnar Wiik i Forbruker Europa.

Foto: CF- Wesenberg

– Prisene kan bli justert etter kundens IP-adresse. Nordmenn har god økonomi og er Europas mest aktive nettkunder, sier lederen for Forbruker Europa, Ragnar Wiik, til NRK.no.

– Vi har mye å tjene på å handle med utlandet. Men det er dessverre mulig at noen nettbutikker utnytter dette på en ulovlig måte. Hotell, flyreiser og leiebil er noen av markedene der prisdiskriminering kan forekomme, sier han.

Flest handler nasjonalt

De fleste europeere foretrekker å handle i sitt eget land. 61 prosent av forbrukerne stoler mest på nasjonale nettbutikker, mens bare 38 prosent har tillit til butikker i andre EU-land.

Mange vet likevel ikke at butikken de handler med kan befinne seg i et annet land, ifølge undersøkelsen.

– Det kan være grunn til å stole mer på nettbutikker i eget land, men mest fordi man da bedre kan fornemme om de er seriøse eller ikke. Mange svindlere henvender seg typisk til forbrukere i andre land, sier Wiik.

Undersøkelsen viser også at norske nettbutikker er lite interessert i å selge til utenlandske kunder. Hos bare 13 prosent av butikkene er salg over landegrensene viktig.

Norsk næringsliv er dermed på bunnen av Europa-statistikken for e-handel. I land som Kypros, Kroatia, Island og Østerrike er det mer vanlig at nettbutikkene satser på et mye større marked enn det nasjonale.

Vil ha mer e-handel

I et Europa med økonomiske problemer ønsker EU økt handel i ett stort digitalt marked. Da blir forbrukernes rettigheter enda viktigere.

– Nordmenn vet mye om rettighetene sine, og klager sjelden på grunn av netthandel. Våre anslag viser likevel at 84 prosent av dem som urettmessig får avslag hos selgeren tar tapet selv, til tross for at de kunne ha krevet dekning hos banken eller kortselskapet, sier Wiik.

Tilsvarende tall for EU er 89 prosent.

– Dette er med andre ord et kjempeproblem også i Norge, mener Wiik.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)