Normal

Verdens farligste snarvei

Drømmen om den forgjettede Nordvestpassasjen.

Norsk flagg i isødet

Foto: Wildvikings.com

Foto: Wildvikings.com

Det ble kalt den umulige sjøveien mot vest. En labyrint av et øyrike nord for det amerikanske kontinentet. Her hersker nådeløs kulde. Isen har knust mangt et stolt skip til pinneved og tatt livet av modige sjømenn. Alle bar de på samme drøm: Drømmen om å finne en nordlig sjøvei til Stillehavet. Drømmen om den forgjettede Nordvestpassasjen.

kart over nordvestpassasjen

I 400 år sendte Verdens stormakter sine beste sjøfolk til dette farvannet. Lyktes de med å finne passasjen var belønningen ære og en kortere sjøvei til Orienten (Asia). Men alle mislyktes, prisen ble for høy.

Amundsen

Det måtte en nordmann til. I 1903 seilte den ukjente Roald Amundsen ut med polarskuta Gjøa for å gjøre det ingen trodde var mulig. Etter tre år i isen la han til kai i Alaska og ble hyllet som Nordvestpassasjens erobrer.


Da Amundsens seilte denne ruten hadde han opplevd motgang. For å få råd til å utruste polarskuta Gjøa, som egentilg var en sildeskøyte, hadde Amundsen brukt opp farsarven og ført sin egen mor bak lyset. Avgangen fra Oslo foregikk i all hemmelighet om natten, for å unnslippe sinte kreditorer. Amundsens glede over endelig å være avgårde er beskrevet i hans memoarer:

”Da det lysnet av dag over vår fryktelige kreditor, var vi i sikkerhet ut i åpen sjø, syv så glade pirater som vel noensinne har ført det sorte flagg.”



I mer enn 400 år har Nordvestpassasjen tatt livet av modige menn og knust utallige stolte skip til pinneved. Fremst blant tragediene står ekspedisjonen til sir James Franklin i 1846. Med 129 mann, to stålpansrede krigsskip og en støtte fra befolkningen i Storbritannia ruset på viktoriansk overmot, la den 59 år gamle marinekapteinen ut for å finne passasjen.

Skipene ble tatt av isen. Det som skulle bli imperiets seier over naturkreftene ble istedet en nådeløs kamp mot kulde sult, lidelse og galskap.Verken Franklin eller noen av hans menn kom noensinne tilbake. Over 30 leteaksjoner ble sendt ut, og av disse møtte enda flere sin skjebne i Nordvestpassasjen.

Is

Foto: WildVikings.com

Foto: Wildvikings.com


160 år senere er disse områdene fortsatt en villmark. Den som seiler inn i passasjen gjør det på egen risiko. I denne villmarken kan Berserkmannskapet kun stole på seg selv og sin egen vilje til å overleve.

- - -

Bildene er fra boka "Berserk gjennom Nordvestpassasjen" (Flyt forlag, 2008)

Kulturstrøm