Hayden Powell – The Attic

Det gir forventninger når trompetist Hayden Powell (28) platedebuterer med egen sekstett, men innfris de?

Hayden Powell
Foto: Hans Christian Tho / Hayden Powell

CD-anm Hayden Powell - The Attic

Det er ikke lett å markere seg i Norges mangfold av kreative jazztrompetister. Hayden Powell gjør det – ikke ved elektronikk a la Molvær eller fløyteimitasjon a la Arve Henriksen, men rett og slett ved fulltonende varmt trompetspill med dype jazzhistoriske røtter. Samtidig er Hayden Powells uttrykk nyskapende og moderne så det holder.

Fra Dixi til TJO

Med familierøtter i England, oppvekst i jazzbyen Molde med tilhørende erfaring fra tradjazzbandet «Dixi» og senere utdanning fra jazzlinja i Trondheim og Musikkhøgskolen i Oslo, har Hayden Powell markert seg i diverse formater fra egen trio og brassbandet «Magic Pocket» til Trondheim Jazzorkester, og våren 2011 var han Norges og NRKs representant i det internasjonale European Jazz Orchestra. Respekt og selvkritisk beskjedenhet er kanskje grunner til at han først nå platedebuterer i eget navn, 28 år gammel. Innspillingen er gjort i studioet Musikkloftet, herav platetittelen «The Attic».

Hayden Powell trio

Eyolf Dale, Hayden Powell og Jo Skaansar på Musikkloftet

Foto: Andreas Ulvo

Bluesy og forunderlig

Det første vi hører fra Hayden Powell på plata The Attic er da også et growlende ekko av New Orleans. Tenksomt, sårt, bluesy - og forunderlig, ikke minst ved pianist Eyolf Dale og bassist Jo Skaansars insisterende akkompagnement. Så rister de løs og får følge av den nederlandske trommis Jasper van Hulten i komplekse og flertydige rytmer som stiger men aldri virkelig eksploderer før de legger seg.

Forspilte muligheter?

Tore Brunborg

Tore Brunborg

Foto: Geir Birkeland

Min forventning er på topp når saksofonist Tore Brunborg slutter seg til selskapet, men merkelig nok blir den ikke innfridd – for bidraget er så lavmælt og underordnet helheten at det ikke er til å tro. En bokstavelig talt forspilt mulighet til et musikalsk høydepunkt av dimensjoner? Eller rett og slett lojal musisering mot Hayden Powells erklærte mål: å skape et minimalistisk uttrykk i Steve Reichs og Arvo Pärts ånd?

Spenst og temperament

Eyolf Dale

Eyolf Dale

Foto: Ingebjørg Bø / NRK

Så tar imidlertid pianist Eyolf Dale føringa med spenst og humor inklusive litt maniert Jarrettsk syng-med-grynting som får også Hayden Powell til å vise temperament, før trombonist Erik Johannessen lanseres – han også med et forbausende kort og velkontrollert men litesigende bidrag. Og aldri samles platas briljante musikere til det jeg hadde håpet skulle bli en gigantisk fulltonende sekstett. I stedet bygges det nedover, til små dialoger og kollektive improvisasjoner uten de store samklanger og solistiske høydepunkt.

Doble følelser

På en måte føler jeg meg altså litt snytt, og plateomslagets ordløse fargefantasi forsterker følelsen. Har Hayden Powell og hans stjernelag av medspillere faktisk ikke mer å si? Det nekter jeg å tro. Og det verste er at jeg liker musikken. Så problemet er jo ikke musikken, men meg. Derfor venter jeg spent på fortsettelsen fra Hayden Powell.

The Attic

Hayden Powell - The Attic
Foto: Anders Valde / Inner Ear
  • Hayden Powell, trompet
  • Tore Brunborg, tenorsax
  • Erik Johannessen, trombone
  • Jo Skaansar, bass
  • Eyolf Dale, piano
  • Jasper van Hulten, trommer

Inner Ear INEA 13

Kulturstrøm

  • – Mer politisk bokmesse enn før

    Årets bokmesse i Frankfurt – verdens største bokmesse – skiller seg ut fra tidligere bokmesser, ved å være mer politisk enn noen gang tidligere, skriver den tyske avisen Deutsche Welle. – Jeg følte en mørk atmosfære i år, ytrer Sabine Peschel som er litteraturekspert i avisen. – De tyske ytre-høyre publisistene var plassert i et avsidesliggende hjørne, så vi unngikk sterke konfrontasjoner, forteller Peschel, som mener den globale trenden i år var å forsvare menneskerettigheter og frihet. Spesielt trakk hun fram situasjonen for fengslede forfattere i Tyrkia.

    Bokmessen i Frankfurt
    Foto: THORSTEN WAGNER / Reuters