Nettstedet lokker kvinnelige studenter til å inngå forhold til såkalte sugardaddies.
– Reklamen oppfordrer blant annet kvinnelige studenter til å innlede intime relasjoner til rike menn mot økonomiske kompensasjoner. Og mens kvinnene er avbildet lettkledde, fremstilles mennene som vellykkede og suksessfulle. Denne typen markedsføring bryter klart med likeverdet mellom kjønnene og er derfor ulovlig, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
Ombudet har mottatt en rekke klager på reklamen for nettstedet Rich Meet Beautiful og krever nå at selskapet Digisec Media Limited, som står bak reklamen, stanser markedsføringen på alle flater – både reklameplakater, YouTube, Facebook og på nettsiden.
– I denne saken er det snakk om klare lovbrudd og en reklame som opprører og støter mange mennesker. Vi forventer nå at selskapet bak den ulovlige markedsføringen stanser denne, sier Haugseth.
Ombudet krever at markedsføringen endres eller stanses så snart som praktisk mulig, og senest innen fredag 8. september klokken 12.
Advokater ser på saken
Sigurd Vedal som eier nettstedet sier til NRK at han ikke har bestemt seg for hva han vil gjøre ennå.
– Nå skal advokatene mine se på saken, og gå igjennom dokumentasjonen. Så skal vi ha et møte senere i dag. Så tar vi et standpunkt ut ifra det.
Han sier at han har handlet i god tro.
– Vi henvender oss til studenter som gruppe og mener den viser et likeverdig forhold mellom kjønnene.
Ikke overrasket
Likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm har fått mange klager fra folk som mener reklamen er krenkende og diskriminerende, og er glad for at Forbrukerombudet mener den er ulovlig.
– Jeg synes det er veldig bra, og det betyr også at de har mulighet til å få stanset denne reklamen.
Hun mener reklamen er et uttrykk for en diskriminerende holdning til både kvinner og menn.
(NTB/NRK)