Hopp til innhold
Anmeldelse

Nådeløs bok om morens demens

Det er ikke vakkert når Annie Ernaux deler minnene om morens siste dager.

Annie Ernaux i blå genser og omslaget på boken «Jeg er fortsatt her inne i mørket».
Foto: Domenico Stinellis/AP/Gyldendal
Bok

«Jeg er fortsatt her inne i mørket»

Annie Ernaux

Oversatt av Henninge Margrethe Solberg

Dagbok

1. mars 2023

Gyldendal

Det er brutalt.

Gebisset er borte, bleiene er fulle av dritt som datteren ikke orker å vaske vekk.

Bitende beskriver Annie Ernaux morens vei inn i demens-sykdommen. Det er blitt en ærlig bok om avsky, kjærlighet, fortvilelse og sorg.

Livet som litteratur

Den franske nobelpris­vinneren har skapt en egen litterær genre med bøker som utfolder seg i grenselandet mellom selv­biografi og sosiologi.

Gjennom å betrakte egne erfaringer med forstørrelses­glass viser hun at personlige opplevelser også kan være allmene.

Annie Ernaux mottar Nobelprisen i litteratur for 2022 fra Sveriges Kong Carl Gustaf.

MØTTE KONGEN: Annie Ernaux mottok Nobelprisen i litteratur for 2022 fra Sveriges Kong Carl Gustaf.

Foto: JONATHAN NACKSTRAND / AFP

I den nyeste boken på norsk, som kom allerede i 1997 i Frankrike, er hun mer privat enn hun pleier. Dette er dagbok­notater hun skrev i løpet av morens to siste leve­år, etter at moren utviklet demens og endte sine dager på pleie­hjem.

Tittelen, «Jeg er fortsatt her inne i mørket», var den siste setningen moren skrev. Dagene hennes vekslet mellom forvirring og klarsyn. I blant kunne hun glimte til med setninger skarpe som glasskår:

Jeg blir her til jeg dør.

«Jeg er fortsatt her inne i mørket» av Annie Ernaux

Problematisk genre

I bokens innlednings­kapittel forteller Annie Ernaux at nedtegnelsene aldri var ment for utgivelse. Likevel tar hun til orde for at de private notatene fortjener offentlighetens lys.

De kan stå som et motstykke til portrettet av moren som hun tegnet i boken «En kvinne», som kom ti år tidligere.

Der prøvde hun å nærme seg moren, som hun var så knyttet til som barn, men som hun ble en fremmed for da hun selv fikk høyere utdannelse og la ut på en klasse­reise bort fra sitt opprinnelige miljø.

Jeg mener det er en langt sterkere utgivelse enn denne boken.

«En kvinne» er et gjennom­redigert stykke tekst som også vier plass til forfatterens tanker om å skrive frem et liv.

«Jeg er fortsatt her inne i mørket» er derimot upolert. Den fremstår mer umiddelbar, men står samtidig i fare for å bli repeterende og selv­sentrert. De korte avsnittene sier mer om Ernaux enn om den døende moren.

Det er en utfordring med genren; dagboken retter seg innover, mot den som skriver, og ikke mot en utenforstående mottaker.

Men så er valget med å utgi dette råmaterialet en del av Annie Ernaux' store prosjekt, nemlig å skrive om det aller nærmeste med ulike innfalls­vinkler og aldri skjerme seg for den domme­dagen Henrik Ibsen mente enhver forfatter må holde over seg selv.

Direkterapport fra pleiehjemmet

Dagboken, som er fint oversatt av den faste Ernaux-oversetteren Henninge Margrethe Solberg, avslører ufiltrerte rapporter fra et liv i forfall.

På hjemmet tisser de gamle på gulvet, de snakker over seg, noen skriker, andre leter frenetisk etter gjenstander de ikke finner – og som ikke fins. Moren er vekselvis glad for å se datteren, vekselvis avvisende og brå.

Ernaux opplever forfallet som dyrisk. Hun barberer sin gamle mor og grer håret hennes for å hente frem det menneskelige igjen.

Hun erkjenner også det umulige i at hun nå blir mor for sin egen mor:

Hun strakte hånden ut mot kakepapiret, jeg ga det til henne som et barn. Et minutt senere kikket jeg opp og så at hun spiste det. Hun ville ikke at jeg skulle ta det fra henne, hun knep fingrene hardt sammen. Grusomt rollebytte mor / barn.

«Jeg er fortsatt her inne i mørket» av Annie Ernaux

I medienes lys

Hva er det som gjør at alle snakker om demens akkurat nå? Ikke før har Ingebrigt Steen Jensen skrevet bok om sitt eget møte med sykdommen, før dokumentar­serien «Demenskoret» her i NRK rører folk landet rundt og inspirerer til lignende lokale kor i bygd og by.

Åpenheten om en sykdom som 100 000 nordmenn er rammet av, er kjærkommen. Men det får meg til å undre:

Er det tids­ånden som gjør at forlaget velger å gi ut akkurat denne Ernaux-boken nå?

Kunne det vært like interessant å gi ut noen av bøkene hun har skrevet om sin egen skriving, som «Écrire la vie» (2011) eller «Écrire comme un couteau» (2003)?

Annie Ernaux med rødt skjerf rundt halsen.

DELER FRA DAGBØKENE: Annie Ernaux er mer privat enn hun pleier når hun skriver om morens demenssykdom i «Jeg er fortsatt her inne i mørket».

Foto: JOHANNA GERON / Reuters

Norske dikt treffer

De deprimerende hverdags­beskrivelsene er vonde å lese. Det ubehagelige gjentar seg, uke etter uke, der både moren og med­pasientene svekkes dag for dag.

Likevel blir det noe litt distansert i datterens blikk, siden hun først og fremst skriver om sin egen smerte i møtet med morens utfordringer.

For meg gjorde betegnende nok den lille norske dikt­samlingen «Hvordan visste du at jeg var her?» sterkere inntrykk. Boken, som kom i fjor høst, er et nydelig samarbeid mellom forfatteren Åse Ombustvedt og illustratør Øyvind Torseter.

Les anmeldelsen «Tar slett ikke lett på sitt alvorlige tema»

Bokomslaget til Hvordan visste du at jeg var her? og portrettbilde av Åse Ombustvedt

Ombustvedt går nærmere inn i den gamles forestillingsverden og opplever dagene gjennom henne. De er utfordrende, men også fylt av minner som gir demens­pasienten et parallelt liv.

Hos Ombustvedt og Torseter blir ikke alt ekkelt eller sørgelig, selv om kontrollen over livet glipper.

Rasende om sorgen

Annie Ernaux sier selv at hun skriver for å forstå, men mest av alt for å bevare. I denne boken viker analysene for en altoppslukende, personlig sorg.

Så beskriver hun det også slik, i dagboken fra morens siste leveår:

Alle sorger i livet mitt har jeg opplevd bare for å øve til denne.

«Jeg er fortsatt her inne i mørket»

Hei!

Jeg er litteraturkritiker i NRK og anmelder bøker både for barn og voksne.

Les gjerne hva jeg har skrevet om bøkene «Kjære natt» av Øystein Skotheim, «Gliff» av Ali Smith og «Tragedie under drivende skyer» av Rune Christiansen. 

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB