Hopp til innhold

- Papiravisa lever

Ryktene om papiravisas snarlige død er bare tull, sier medieforsker, som lover avisene en lys fremtid.

Aviser
Foto: Terje Bendiksby, Bendiksby, Terje / Scanpix

I trykkeriet på Lørenskog går pressa for fullt på tross av de siste årenes spådommer om at papiraviser snart er historie. Nå får de ansatte på Dagblad-trykk uventet støtte fra medieforsker Tor Ødegård på TNS Gallup.

Han svarer slik på spørsmålet om vi kommer til å ha papiraviser i dette landet i mange år:

- Det garanterer jeg at vi kommer til å ha, sier Ødegård.

- Ikke dramatisk

Til tross for at papiravisene stadig taper lesere, og spesielt til sine egne nettutgaver, mener

Ødegård at nedgangen ikke er dramatisk.

- Det er ikke noen revolusjon at VG har mistet 60-70 000 lesere. Dette er i min verden marginale justeringer. Det er en tendens der, men det er ikke noe stup rett i bakken. Papiravisene til VG og Dagbladet vil leve i beste velgående. Til tross for nedbemanning er ikke dette dramatisk, sier Ødegård, og legger til:

- VG er fortsatt landets største avis.

- En tapt generasjon

Anne Aasheim
Foto: Junge, Heiko, Heiko Junge, Foto: Heiko Junge / SCANPIX

 

Men Ødegård og de ansatte på Dagblad-trykk er ganske alene i sin samfunnsoptimisme. Blant dem som overvåker medieutviklingen er det få som setter pengene sine på papiravisene.

Knut Ivar Skeid startet Nettavisen, Norges første avis som kun ble publisert på internett. Han tror den nye generasjonen mediebrukere allerede er tapt for de tradisjonelle papiravisene.

- Litt brutalt sagt så er det sånn at for hver dødsannonse du ser i Aftenposten så ser du også en leser mindre, mens på siden foran - der man melder om fødte - kommer det en ny verdensborger som ikke kommer til å lese avisen, sier Skeid.

- Må ha lojale lesere

Dagbladets redaktør Anne Aasheim mener omlegging er svaret:

- Vi startet en revitalisering av papirutgaven i høst, og vi kommer til å fortsette å intensivere dette arbeidet med å lage en papiravis som folk vil ha, og som de føler at de har behov for, sier Aasheim.

- Hvordan kan dere vite hva folk vil ha?

- Vi ser hva som selger, for det første. Og så tror vi på å bygge opp lojale lesere. Vi vil gi folk et produkt som har tilleggsverdi i i forhold til det du kan lese på nett, eller se på TV, sier Aasheim.

 

Kulturstrøm