– Hvor blir det av den bildeserien du skulle lage?
Fra enden av langbordet ser Hanne Rosenberg spørrende bort på en av fotografene. Fra pressesenteret I Alta leder hun 21 frivillige som gjennom hele døgnet jobber med stoff til nettstedet finnmarkslopet.no.
– Dette er folk som har andre jobber eller studerer og som gjør dette på frivillig basis.
390 000 innom nettstedet
Siden torsdag har de frivillige tatt bilder, skrevet og oversatt en hel haug artikler med tilknytning til Finnmarksløpet. Artiklene og bildene publiseres på nettstedet og på sosiale medier.
– 390.000 har vært innom siden og det er registert 71 millioner klikk. Gjennom hele løpet i fjor hadde vi 57 millioner klikk, sier Rosenberg.
Fra midnatt frem til klokken åtte torsdag kveld hadde redaksjonen publisert over 30 saker på nettstedet. Produksjonen er basert på to hovedregler.
– Sakene skal ha bilder og er det ting som er knyttet opp til løpets gang skal det ut fort.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Følg Finnmarksløpet på nrk.no/finnmarkslopet
Mor-Finnmarksløpet
Da publikum ventet på vinneren på 500-kilometeren på torget i Alta på mandag ble Hanne Rosenberg presentert som Mor-Finnmarksløpet.
De siste 25 årene har hun hatt ulike roller knyttet til arrangementet. Alt fra å arrangere banketter til daglig leder.
I år er hun altså leder for presseseksjonen. Det var hun også på midten av 90-tallet. Siden den gang er det mye som har forandret seg.
– Den gang var målgangen oppe ved campingplassen litt utenfor Alta. Da var vi fem-seks stykker som jobbet og sov på skift i ei lita campinghytte.
– Vi skrev pressemeldinger for hånd og sendte dem med faks til redaksjonene. Etter at faksen var sendt måtte vi ringe for å mase til oss omtale.
Var imponert over data, skriver og faks
Etter hvert fikk vi også en stasjonær datamaskin som vi kunne skrive pressemeldingene på. Etterpå skrev vi dem ut og fakset dem.
– Det virker litt rart nå, men jeg husker jeg ble imponert over at vi hadde tilgang til en datamaskin med skjermsparer, en skriver og en faks som kunne sende til flere samtidig, sier hun og humrer.
Siden den gang har teknologien skutt fart i riktig retning. Det har også antalllet kjørere og ikke minst pressedekningen av Finnmarksløpet.
På nittitallet var det hovedsakelig lokalavisene og sporadiske innslag på NRKs lokalsendinger som utgjorde pressedekningen.
Jeg husker vi måtte stå opp klokken fem om morgenen for å forberede oss fordi vi endelig skulle få være med på NRK Finnmarks morgensending på radio.
– Som dag og natt
Det kan vanskelig å sammenlignes med dagens situasjon. Til årets Finnmarksløp har over 50 pressefolk akkrediterting. NRK 1 kjører daglige TV-sendinger fra løpet. Kringkasteren satser også på løpet på internett og radio.
– Jeg vet at TV2 er her og lager noe. Aftenpostens A-magasin har 15 sider fra Finnmarksløpet i morgen. I tillegg er det også et team fra polsk TV her.
– Sammenlignet med 90-tallet er det som dag og natt.
Suksesshistorier fra Finnmark
Selv kommer hun fra Oslo men betrakter seg som finnmarking etter å ha bodd i Altta i 31 år. At arrangementet har vokst så mye siden oppstarten i 1981, mener hun betyr svært mye for fylket.
– Dette er suksesshistorier fra Finnmark. Finnmarksløpet viser at fylket ikke bare handler om fisk og rein, for å sette det litt på spissen.
– Det er med på å styke folks følelse av identitet og stolthet, sier hun.