Tilbud på datovarer er blitt vanlig i butikkhyllene. Matvarer som er gått ut på dato, eller holder på å gå ut på dato, selges stadig til nedsatt pris.
– Dette er spesielt viktig i tiden vi er inne i nå. Vi kaster altfor mye god mat. Det er galskap, og nå holder vi på å gå fra vettet, sier Adele Bang Vanebo.
Hun handler såkalte «datovarer» i kjøledisken i Alta, noe stadig flere matvarekjeder tilbyr kundene sine. Selv om det er en del å spare, er miljøhensynet viktigst mener Vanebo.
- Les også: Så mye mat kaster du i året
– Kaster mer enn de tror
Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge sier folk faktisk kaster mer mat enn de tror.
– Derfor har vi en "nullvisjon" der målet er å redusere matsvinn til null i våre butikker. Og siden 1. oktober har vi solgt nedprisede varer for 117 millioner kroner. Det er varer som i hovedsak hadde blitt kastet, og jeg tenker at vi i dagligvarebransjen må gå foran med et godt eksempel dersom mengden mat som kastes i Norge skal reduseres, sier han.
Kristiansen sier de har gjort beregninger som viser at det hvert år kastes nok mat i Norge til å brødfø én million mennesker.
– Men med samarbeid skal vi klare å redusere dette, mener han.
Sparer 20 trailerlass i året
Bunnpriskjeden alene har spart 60 millioner kroner de to siste årene på grunn av disse tilbudshyllene.
Det tilsvarer omtrent 20 trailere med matvarer i året. I et langstrakt land som Norge kan det bety mye for miljøet mener Vanebo.
– Du kan legge deg om kvelden med søkkende god samvittighet fordi du vet at ikke bare har du spart lommeboka, men du har også spart miljøet, sier hun.
- Les også: Vil ikke støtte lov mot å kaste mat
Vil redusere svinn
I summinga fra kjøledisken Alta forklarer kjøpmann på Bunnpris, Kjell Raymond Nygård, at tiltaket handler om både pengeboka og miljøet.
– Vi ønsker ikke å kaste mat på grunn av miljøhensynet. Å kaste mat er en uting. Vi ønsker jo også at kundene skal få kjøpt rimelig mat, forklarer Nygård.
I 2014 ble Bunnpris landets dårligste på miljø i spørreundersøkelsen til miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender.
Å redusere svinn i butikkene har vært et viktig fokus, forteller driftsdirektør i Bunnpriskjeden Tore Bjørnebo
– I stedet for å kaste disse pengene, så kan vi heller få penger inn til butikkene, og senke prisene på andre varer. Formålet er hele tiden å bli billigere, sier Bjørnebo.
- Les også: – Kvantumsrabatt gir sløsing