Foruten å være politiker, podkaster og et yndet intervjuobjekt i riksmedia, er Mímir Kristjánsson en svært produktiv og dyktig forfatter.
Jeg ble derfor overrasket over at han også er en fyllik (forfatterens eget ord) av slike dimensjoner som kommer frem i denne boken.
Jeg må for ordens skyld legge til at jeg er avholdsmann, og ifølge Kristjánsson har vi gjerne fordommer mot alkoholikere.
Vi tror for eksempel at de mangler selvkontroll, at de er svikefulle og at de derfor ikke kan ha vellykkede karrierer og lykkelige familier.
Fullt så karikert var fordommene mine kanskje ikke, men det Kristjánsson skriver etterpå, er viktig:
Mímir Kristjánsson er Rødt-politiker, journalist og forfatter. Han har vokst opp i Stavanger med islandsk far og norsk mor.
Farsarven
Kristjánsson har tidligere skrevet om moren i «Mamma er trygda» der han vevet egen familiehistorie sammen med betraktninger om norsk byråkrati og holdninger til utenforskap.
Denne gangen er det faren Kristján Loftsson Guðlaugsson som står i fokus.
Ett år før han døde, ga faren en «hyttebok» til sønnen. Boken inneholdt praktiske opplysninger om fargekoden på oljebeisen og hvordan man skrudde av og på varmepumpen, men fungerte også som farens personlige dagbok.
Mímir Kristjánssons «pabbi» Kristján Loftsson Guðlaugsson var født på Island og jobbet som journalist. Han flyttet siden til Norge. Her med en ung Mímir på skuldrene under en fredsdemonstrasjon på slutten av 1980-tallet.
Foto: Kagge ForlagI flere av notatene kom det frem at han i perioder slet med for mye alkohol, og at han måtte ta seg hvite måneder for å komme seg.
Ifølge Kristjánsson er hytteboken en fortelling om en mann «som ble stadig mer ensom og desperat, og som drikker stadig tettere.»
Med utgangspunkt i dagboken og farens alkoholproblem reflekterer Kristjánsson om oppveksten, men også om eget forhold til alkohol.
Med en slekt som strekker seg tilbake til Egil Skallagrimsson på 900-tallet, og der fyllehistoriene er mange, spør forfatteren seg om det var uunngåelig at også han kom til å drikke?
Essayistisk undring
Kristjánsson baler med flere dilemmaer i boken.
Hvordan kunne en far som var alkoholiker, allikevel være en så god far?
Kristjánsson har stort sett varme og gode minner om faren. Derfor er han redd for å svikte mennesker som har vokst opp med forferdelige, alkoholiserte fedre, hvis han « ... med åpne øyne sier at ja, faren min var alkoholiker, men nei, jeg hater ham ikke av den grunn.»
Forfatteren spør seg selv flere steder om han burde slutte å drikke. Han leter etter et tydelig svar, men det han finner, er tvil og flere spørsmål.
Den kvernende, undersøkende stilen, som ofte tar avstikkere til islandsk sagahistorie og norrøn mytologi, fungerer godt.
Ved å tenke høyt om temaer som skjebne, arv, og lysten, men også trangen til å drikke, skriver Kristjánsson frem en tankestrøm som jeg tror svært mange vil kunne kjenne seg igjen i.
Fornektelse av fornektelsen
Når Kristjánsson skildrer de negative konsekvensene alkohol har i livet hans, inkludert vennskap som har gått tapt, kjærlighetsbrudd, skjelvinger, og regelmessig tissing i sengen om natten, er det oppsiktsvekkende at forfatteren fortsatt spør seg om det er på tide å slutte.
Det er som om innsikten ikke helt vil synke inn.
Samtidig er fornektelse et viktig tema i boken. Kristjánsson er svært klar over alkoholikeres tendens til å finne unnskyldninger for å kunne fortsette:
I en episode av «Trygdekontoret» om avhengighet forteller den alkoholavhengige rusforskeren Trond N. Bjerke at benektelse er vanlig også blant familiemedlemmer.
Da Kristjánsson spurte moren om hvorvidt faren hadde alkoholproblemer, var svaret kontant nei, selv om hun i sin tid overtalte mannen til å dra på avrusning.
Forfatteren spør seg om kanskje han også ser minnene av faren i et rosenrødt skjær.
Det er vanskelig for andre å vurdere, men selv en teoretisk sett «perfekt far» vil også ha utsatt sine barn for smerte som vil prege dem i voksen alder. Det er som om den livssmerten som er til stede i alle menneskeliv, ikke helt kommer i tale i teksten.
Forfatteren fastslår om seg selv:
Et annet sted:
Men hva denne ødeleggelsen består i, forblir ullent og havner under et slør av undring, tvil, intellektuell forståelse og humor.
Det er til syvende og sist de positive følelsene som går seirende ut, som gleden over å miste kontroll, frihetsfølelsen i å kunne drikke på morgenen, og lengselen etter å bli pensjonist uten andre oppgaver enn å sitte på en pub og drikke.
Raust og frustrerende
Alt i alt er dette en fascinerende bok som er verdt å lese av mange grunner.
Boken er både et varmt farsportrett og et personlig essay om rus skrevet i en upretensiøs, effektiv prosa. Kristjánsson trekker leseren ubesværet inn i en besettende leseopplevelse.
Men på sett og vis er boken også et rop om hjelp. Det er som om Kristjánsson stiller sin egen livsløgn til skue.
Det er både raust og modig gjort, men det er også frustrerende lesing til tider ettersom jeg får et klart inntrykk av at alkoholen er en vesentlig mer destruktiv kraft i livet til forfatteren enn det han selv forstår – på tross av alle forsikringer om det motsatte.
Hør Kristjánsson fortelle om forholdet til faren i «Sommer i P2»:
Jeg er frilanser og anmelder bøker for NRK. Lurer du på hvilke bøker jeg anbefaler deg å lese, kan du se mine anmeldelser av «Tusen dager med Taliban» av Ayesha Wolasmal, «Voksbarnet» av Olga Ravn og «Pabbi – En familiesaga om drukkenskap» av Mímir Kristjánsson.Hei!
Endring i brødtekst 15.08.2024 kl 11.34: Setningen «I en episode av 'Trygdekontoret' om avhengighet forteller tidligere alkoholiker og nå rusforsker Trond N. Bjerke at benektelse er vanlig også blant familiemedlemmer.» er endret til «I en episode av 'Trygdekontoret' om avhengighet forteller den alkoholavhengige rusforskeren Trond N. Bjerke at benektelse er vanlig også blant familiemedlemmer.»