Verktøyet for å få tyskerne til å prøve trønderølet, er å plassere et eget trøndersk tappetårn for øl midt i den norske avdelinga på den internasjonale matmessa, Grüne Woche i Berlin og la det bli en del av tilbudet av andre lokale matspesialiteter.
– Tyskerne er gode på øl. Vi skal konkurrere på like vilkår der, med ferskt, nytappa øl, sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke.
– Er det ikke vel dristig å konkurrere med ølnasjonen Tyskland?
– Det er tøft å konkurrere med Tyskland, men trøndersk øl kan måle seg med mye tysk øl. Det er et stort ølprodusentmiljø i Trøndelag, sier Rustad.
Følte seg utfordret
– Det var en av de, la oss si norske prosjektlederne i forhold til Grüne Woche som sa at dette var umulig, som å selge sand i Sahara. Slike hansker skal vi ta opp, sier han.
– Vi har jo hatt med litt før, men ikke tappetårn, sier Jørn Andersen i Klostergården håndbryggeri.
– Tyskerne er veldig tradisjonelle. Det som skjer i Norge er at det lages øl med mange nye smaker. Dette blir spennende å prøve det i Tyskland. Vi har med øl som har tradisjoner fra 2000 år tilbake.
Hadde tappetårn
En av de lokale bryggerne hadde et tappetårn, så det var ikke så vanskelig å sette planen ut i livet.
Det betyr at tyskerne og alle andre gjester kan stifte bekjentskap med fersktappet øl. Det er Alstadberger, Wit og Pale Ale fra Klostergården og Hovistuten fra Røros bryggeri. I tillegg tar de med Soddøl fra Inderøy Gårdsbryggeri på flaske.
Trøndelag satser med andre ord stort på den internasjonale matmessa, Grüne Woche i Berlin. Ingen regioner i Norge har så mange påmeldte.
– Ja, vi satser og det er verdt å nevne at Trøndelag er valgt ut til å representere Norge på verdens største matmesse i Berlin, 17.–26. januar, sier Rustad.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Flere vil ha lokal mat
Ifølge en undersøkelse Nilesen Scantrack gjorde for Matmerk i 2013, har lokalmat passert milliarden i omsetning.
Mens veksten i totalmarkedet for mat avtok fra fem prosent i 2012 til 3,6 prosent i 2013, økte lokalmatmarkedet fra 6,7 prosent til 8,4 prosent.
Lokalmat er nå oppe i 1,7 prosent av totalmarkedet for mat som var på 173 milliarder i 2013.
– Det har skjedd mye lokalt her i Trøndelag. Vi har blitt flinkere til å by fram produktene våre, sier Brit Melting i Oi!
- Les også:
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Viktig messe
– Grüne Woche er Grand Prix for lokalmatprodusenter. Her måles produktene med verdens beste, og nye kontakter og markeder skapes. Rein, elg, bjørnepølse, ost, laks, røye og multer er blant delikatessene som skal representere Trøndelag, sier Rustad.
I forbindelse med matmessen avholdes også Global Forum for Food and Agriculture (GFFA) med over 80 landbruksministre på besøk.