Sørlandet er knapt til stede på messen som arrangeres i Oslo til helgen.
Kristiansand Dyrepark, som er en av landets største attraksjoner, velger også bort Reiselivsmessen.
– Er gammeldags
Det er flere år siden Dyreparken og reiselivsorganisasjonen for alle kommunene på Agder var med på messen.
Hun anslår at det ville ha kostet minst 150.000 kroner å delta, og tviler på om det hadde ført til flere turister.
– Visit Sørlandet deltar dessverre heller ikke i år. Vi er dog veldig fornøyd med oppslutningen fra andre aktører, sier prosjektdirektør Kristin Nydahl Øhrn i Reiselivsmessen.
Hun avviser at messen er mest for eldre, sier at snittalderen ligger på rundt 45 år, og at det er mange barnefamilier både med penger og reisevilje.
– Utstillere kommer tilbake år etter år, og er helt overveldet over interessen og salget de gjør på messen, sier Nydahl Øhrn.
Dyreparken sier at de måtte gjort mye ut av det hvis de skulle ha deltatt.
– Det hadde kostet. En stand med brosjyrer er ikke nok. Vi lever av opplevelser og måtte ha fått det fram, sier salgs- og markedssjef Anniken Bjørnstad Schjøtt.
Skuffende ensomt
Risør er eneste sørlandsby på årets messe, og de har vært med i flere år. De savner sin egen paraplyorganisasjon Visit Sørlandet.
– Det er skuffende at de år etter år glimrer med sitt fravær og ikke ser nytten av å være til stede, sier Dag Eikeland i Risør reiselivslag.
Det pleier å være 45.000 besøkende i Telenor Arena på Fornebu.
– Du kan sitte hjemme i stua en lørdagskveld og treffe nesten like mange på Facebook, sier Sørvig.
- Les også:
- Les også:
Viktigere med nett
I 2010 staket Visit Sørlandet ut en ny kurs med økt satsing på nett.
– Sørlandet var et digitalt hull innen reiseliv. Nå er det tettet, sier Heidi Sørvig.
Hun trekker spesielt fram portalen TripAdvisor, der folk kan lese anbefalinger og kritikk fra andre som har vært på akkurat den restauranten eller det hotellet de vurderer å bruke.
– Når vi skal på ferie er vi mer opptatt av hva andre synes enn det vi leser om i glossy kataloger, sier Sørvig.
- Les også:
Redaktør Helge Baardseth i reiselivsmagasinet Vagabond er blant dem som ser at det å delta på messe nå er mindre obligatorisk for å klare seg enn tidligere.
– De som har nyheter og komme med, og spesielle ting har mye å hente på en messe, sier Baardseth.