Heidi Sørvig, leder i Visit Sørlandet, sier de er i gang med å tenke nytt. Hun tror den tradisjonelle turistinformasjonen er i ferd med å forsvinne på grunn av nye digitale trender.
– Må møte gjestene der de er
– Grunnen er at vi må møte gjestene der de er. Det betyr ikke at Kristiansand ikke skal ha en turistinformasjon, men jeg tror vi må ta tydeligere grep med tanke på at mange av gjestene ikke fysisk kommer innom oss, sier Sørvig.
Tall viser at det ikke bare er i planleggingsfasen at folk er digitale.
– Nesten 60 prosent bruker en form for digital tilnærming når de er på destinasjonen for å utforske hvilke aktiviteter de kan gjøre, forteller hun.
Aktivitetskalendere
Og nye digitale trender gjør at turistkontorene må tenke nytt og tilrettelegge mer for gjestene, mener hun.
– Det ene er å kunne tilby gratis trådløs internett, det andre er at informasjonen faktisk blir tilgjengelig der du er. Rett og slett en turistinformasjon på nett, sier Sørvig.
Det innebærer blant annet at gjester enkelt kan få tilgang til aktivitetskalendere og få anbefalinger av opplevelser ut ifra hvor de befinner seg rent geografisk.
Mange bruker mobiltelefon og nettbrett
– Gjestene er ikke i like stor grad fysisk innom turistinformasjonene. Mange henvender seg i stedet til resepsjonen på hotellet der de bor, folk på gaten eller på bensinstasjoner og i butikker. Og mange bruker internett på telefonen for å få tips om hva de kan finne på.
– Den viktigste prioriteringen nå er at nettsidene må tilpasses til mobilen, lesebrett og det som ikke dreier seg om den tradisjonelle dataskjermen, sier hun.