Aftenposten junior flesket til med en opplagsøkning på 5.952 i 2013. Det betyr at avisa oppnådde et opplag på 19.650.
Den lille samiske avisa Ávvir kan ikke skryte av en så stor opplagsøkning, men de er i det minste en av få norske aviser med en økning. Opplaget i 2013 var på 1.064, som er en økning på 17 aviser sammenlignet med året før.
Avisa Ságat har i flere år hatt økning, men i 2012 kom første nedgang på seks år. Tallene fra Landslaget for lokalaviser viser at det i 2013 igjen ble en liten økning. Opplaget var på 2.797, som er en økning på 14 aviser.
– Vi gleder oss over at vi har fremgang i en tid hvor de fleste aviser sliter med å holde på leserne. 2.797 er det høyeste opplaget i Ságats snart 58-årige historie. Spesielt hyggelig er det at begge de to samiske avisene øker opplaget, sier sjefredaktør Geir Wulff i den samiske avisa Ságat.
De andre avisene med økning er stort sett bare småaviser og nisjeaviser. I Nord-Norge var i tillegg til de to samiske avisene bare Andøyposten (+162) og Hålogaland Avis (+45) som økte.
Sterk nedgang for nordnorske aviser
De ferskeste tallene fra Mediebedriftenes landsforening (MBL) er nok ikke spesielt lystig lesning for norske mediebedrifter.
Også nordnorske aviser opplever en sterk nedgang i opplaget. Både Altaposten (-194), Finnmark Dagblad (-264), Finnmarken (-326), Finnmarksposten (-25), Svalbardposten (-118) og Sør-Varanger Avis (-224) har røde tall i margen.
Fylkets største avis, Finnmark Dagblad, har nå et opplag på bare 6.604 aviser. Tett bak følger Finnmarken med et opplag på 5.851. Altaposten er nå nede i et opplag på 4.535.
Blant avisene i Troms fylke er det bare minustall. Verst er det for regionsavisa Nordlys (-1.477) og konkurrenten iTromsø (-1.110). Avisene har nå et opplagstall på henholdsvis 21.902 og 7.710.
Nummer to avisen i Troms fylke er Harstad Tidende med et opplag på 10.627, som er en nedgang på 621 fra året før.
I Nordland fylke hadde Avisa Nordland størst nedgang (-802). De er imidlertid fortsatt størst i fylket med et opplag på 19.894.
Digital fremgang, ned på papir
Den digitale transformasjonen gjenspeiles i opplag- og lesertallene for norsk dagspresse, opplyser
Nettutgavene som måles vokser med 5,5 prosent og de målte mobiltitlene vokser med hele 41 prosent, men det kjøpes fortsatt over 2 mill. eksemplarer av avisenes papirutgaver.
Samlet sett styrker de fleste mediehusene sin markedsposisjon.
Totalt falt opplaget i 2013 med 4,4 prosent, lesertallet falt med 3,7 prosent.