Biltrafikken øker og stadig færre tar buss på Nord-Jæren. Det viser statistikk fra Kolombus og Statens vegvesen.
Nå skal en rekke veier i Stavanger-området forkjørsreguleres. En av hovedårsakene er å få bussene frem. Innføring av lysregulering i rundkjøringer kan også gi bussene fortrinn fremfor privatbilen.
– Det er en fin ting. Vi har stor tro på tiltak som får bussen frem, sier direktør i Kolumbus, Odd Aksland.
- Les også
- Les også
Ikke lenger vikeplikt
Forkjørsreguleringen som nå skal opp til politisk behandling i Stavanger, blir mottatt med glede i kollektivselskapet.
– Vi står i samme kø som privatbilen. I dag har vi ikke noe fortrinn, sier Aksland.
Allerede neste år kan arbeidet med å forkjørsregulere en rekke veier som trafikkeres av bussene fra Kolumbus starte opp.
Forslaget omfatter 19 fylkesveier og 6 kommunale veier hvor det i dag er vikeplikt fra høyre. Det skal gi økt sikkerhet og bedre fremkommelighet for bussene og høyere komfort for passasjerene.
Lysregulering
I rundkjøringer kan det også bli satt opp automatisk lysregulering som gir bussene fortrinnsrett. Trafikken fra sideveiene – der innbyggerne kommer med sine privatbiler – vil bli nedprioritert.
– Vi tror dette også dette vil fungere som et markedsføringstiltak for å få flere til å ta bussen, sier Aksland.
Og det trengs, om politikerne skal oppnå sitt mål om å få flere til å parkere privatbilene i regionen.
- Les også
- Les også
Mister markedsandeler
I løpet av første halvår brukte Kolumbus en halv milliard kroner for å drifte sitt busstilbud i Rogaland. Likevel viser reisetallene fram til 1. september at målene om trafikkvekst på 3–4 prosent er urealistiske – også i år.
På Nord-Jæren er antall reiser konstant sammenliknet med i fjor – til tross for befolkningsveksten.
– Utvikling i antall reiser på Nord-Jæren står ikke i forhold til målsettingene. Vi har en nullvekst. Det er vi ikke fornøyd med, sier Aksland.
Sikkerhet
For Stavanger kommune er forkjørsregulering i i høy grad en sak om trafikksikkerhet. Men forslaget sees også som et tiltak for å gi bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken, sier transportplansjef Hildegunn Hausken.
– Dette tiltaket prioriterer de som kjører på hovedveiene. For busstrafikken vil det innebære at de slipper å vike. Men det vil også være en fordel for de privatbilene som befinner seg på hovedveinettet, sier Hausken.
Tiltakene kan bli iverksatt allerede fra neste år dersom politikerne sier ja.
- Les også
- Les også
Det vil innebære at følgende veier forkjørsreguleres:
- Breidablikkveien/Auglendsdalen/Haugåsveien/Auglendsveien/Ullandhaugveien
- Ullandhaugveien/Madlamarkveien
- Regimentsveien
- Løkkeveien/Borgermester Middelthons gate/Tastagata/Dusavikveien/Eskelandsveien, Randabergveien/Gjerdeveien/Gabbroveien,
- Kvernevik Ring,
- Eikesetveien/Godesetdalen,
- Klubbgata/Kongsgata, Arne Rettedalsg
- Madlasandnes
- Heddeveien.
- Kristine Bonnevies vei
- Madlaveien
- Eskelandsveien/ Tastamyrveien
- Åmøyveien/Hegrevergveien
- Tellusveien/Tjensvolltorget/Morgedalsveien.
- Misjonsveien,
- Stokkaveien/Nedre Stokkavei/Gustav Vigelands vei,
- Øvre Stokkavei,
- Christian Skredvigs vei/Adjunkt Hauglands gate,
- Holbergs gate,
- Wessels gate og
- Eiganesveien.
- Muségata
- Fylkeslege Ebbels gate/Armauer Hansens vei.