Passasjerer klager over forsinkelser og overfylte busser, NSB lover tiltak

Overgangen fra tog til buss for tusenvis av passasjerer på Jærbanen gikk ikke knirkefritt mandag morgen. Anleggsarbeidet skal vare til 21. juli.

Buss for tog

Overgangen fra tog til busstransport for tusenvis av passasjerer på Jærbanen gikk ikke knirkefritt mandag morgen.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK

– Når det er slike store brudd er det alltid noen utfordringer de to, tre første dagene. Så går det seg til etter hvert. Vi vil følge nøye med på hvilke avganger som er fulle, så vil vi sannsynligvis sette inn tiltak underveis.

Det sier Dag Brekkan, som er salgs og markedsansvarlig for Jærbanen og Sørlandsbanen i NSB.

Dag Brekkan

Dag Brekkan, som er salgs og markedsansvarlig for Jærbanen og Sørlandsbanen i NSB sier det bla aktuelt å sette inn flere busser mellom Stavanger og Bryne de neste ukene.

Foto: Frans Kjetså / NRK

NRK har mandag fått henvendelser fra passasjerer som opplevde forsinkede og overfylte busser. Noen forteller at de kun fikk ståplass på lange strekninger med bussene som skulle erstatte toget.

– Vi ser jo at dette ikke er optimalt

Jernbaneverket startet mandag med arbeid på strekningen fra Bryne til Stavanger. Anleggsperioden vil vare frem til mandag 21. juli. I denne perioden blir togene erstattet med busser.

Buss for tog

De tre neste ukene skal alle passasjerer på Jærbanen fraktes med busser.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK

– Vi ser jo at dette ikke er optimalt. det er umulig å få til dette hundre prosent. Dette er svært utfordrende oppgave for oss.

Les også: Buss for tog på Jærbanen i tre uker

Mandag formiddag har NSB hatt evalueringsmøte for å oppsummere erfaringene fra de første morgentimene med buss for tog for samtlige passasjerer mellom Stavanger og Bryne.

Brekkan bekrefter at overgangen ikke gikk helt knirkefritt mandag morgen.

– Det kan hende at hvis det er spesielle avganger, spesielt i rushet i begge ender, så kan det være mulig at vi må sette opp en ekstra buss, for eksempel.

Ny jernbaneundergang i Sandnes

I anleggsperioden de neste tre ukene skal det blant annet bygges ny undergang under jernbanen i Sandnes sentrum.

Foto: Vågsgaten

NSB vil bli punktligere

NSB har brukt store ressurser på å forberede opplegget som ble satt i verk mandag morgen.

– Vi har holdt på med dette i lang, lang tid og forsøkt å forberede hvordan vi kan ta oss av kundene på en best mulig måte. Vi mener vi har funnet det opplegget som vi tror kan være tilfredsstillende for kundene på Jærbanen, sier Brekkan.

NSB håper at passasjerene vil merke fordelene når arbeidet er unnagjort.

– Når Jernbaneverket er ferdig med disse oppgraderingene, med ny kjøreledning blant annet, så forventer vi at togene vil gå enda mer punktlig enn de gjør i dag, sier Brekkan.