NRK Meny
Normal

Færre tar buss på Nord-Jæren

120 000 passasjerer «ble borte» fra bussene i Stavanger og Sandnes-området fra forrige vinter til denne vinteren.

Kolumbus buss

Flere passasjerer bruker X-rutene til Forus, mens færre bruker Shuttle-bussen internt på Forus.

Foto: Anne Lise Norheim

– De fire første månedene i år er vi ikke fornøyde med. Vi hadde en målsetting om en vekst på tre prosent i dette området. det har vi ikke klart. Vi har faktisk en nedgang. Det er vi ikke fornøyd med.

Det sier direktør Odd Aksland i Kolumbus til NRK.

Les også: Full forvirring om løysing på trafikkorken

Les også: El-syklar skal redusera bilkaoset på Forus

Tallene viser at det til sammen var drøyt seks millioner bussreiser på Nord–Jæren i månedene januar, februar, mars og april i år. Det er 120 000 færre reiser enn i den samme perioden i fjor.

Nedgangen er samlet på i underkant av to prosent fra vinteren 2013 til vinteren 2014.

Odd Aksland

Kolumbus-direktør Odd Aksland er ikke fornøyd med nedgangen i passasjertallene for bussene hittil i år.

Foto: NRK

I den samme perioden gikk det gjennomsnittlige «belegget» på bussene ned med nesten åtte prosent.

Kraftig vekst for X-rutene

Det er store forskjeller i utviklingen når det gjelder de enkelte typer bussruter på Nord-Jæren. De såkalte X-rutene har hatt en økning på nesten 40 prosent fra i fjor til i år.

Les også: Nå diskuterer ordførerne Forus-parkering

Les også: – Her er veldig mye bom, og veldig lite vei

Aksland viser til at det like før nyttår ble satt inn nye busser til og fra Forus for rundt 20 millioner kroner. Dette er den viktigste årsaken til trafikkøkningen for X-bussene.

– Det er veldig positivtv at vi har fått denne økningen på disse rutene, mener Aksland.

– Vi må få bussen fram i forhold til privatbilen

Shuttle-bussen som trafikkerer internt på Forus mistet derimot nesten 2400 passasjerer fra vinteren i 2013 til de første fire månedene i 2014.

– Vi må jobbe videre for å få det enda mer attraktivt, og få bussen fram i forhold til privatbilen. Der ligger mye av konkurransekraften til bussen, at vi viser at vi kommer fram før privatbilen, sier Akslad.