Dette er første gang Samferdselsdepartementet har regnet på hvor høy ekstraregningen blir med Høyres veifinansiering, Offentlig-Privat Samarbeid (OPS).
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) bruker Sotrasambandet i Hordaland som eksempel. Dette ble prosjektet ble presentert under framlegging av Nasjonal Transportplan tidligere i år, til en pris av sju milliarder kroner.
Krangler om milliarder
– Dersom Høyre får bygge som de vil, så blir Sotrasambandet 1,9 milliarder kroner dyrere, sier Marit Arnstad til NRK.
Departementet har sett nærmere på denne og flere andre strekninger som Høyre forslår å finansiere med OPS. Det skal gi mer vei på kortere tid for pengene. Det går ut på at et privat selskap tar jobben med å bygge og betale for veien, og deretter må staten betale tilbake over flere år.
– De skyver altså regningen foran seg, og på 23 til 25 år, som er den vanlige tiden på et OPS-prosjekt, så vil det summere seg opp til 37 milliarder kroner, sier Marit Arnstad.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
– Useriøst regnestykke
Samferdselspolitisk talsmann i Høyre, Trond Helleland, sier at hele regnestykket er useriøst. Han mener at departementet ikke har tatt med vedlikeholdsutgifter i sitt regnestykke, mens det i Høyres OPS-forslag ligger inne fullt vedlikehold i 25 år.
– De får vise nærmere hva de mener, jeg tror ikke det vil gi noen særlig forskjell om de tar med drift og vedlikehold, sier Marit Arnstad.
– Når samferdselsministeren sier at vedlikehold ikke er en stor kostnad, så viser det hvordan regjeringen tenker når det gjelder vedlikehold. Vi mener det er for dårlig vedlikeholdte veier i Norge, og OPS vil løse det, parerer Trond Helleland.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: