Hopp til innhold

Svindler frivillige organsiasjoner: – Jeg tror de ser på oss som et lett bytte

Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) ble lurt av en svensk katalogfirma til å signere en kontrakt for dyre tjenester som de verken ønsket eller hadde behov for.

Lurer frivillige organisasjoner.

– Man blir jo ilter og sint når man skjønner at man har gått fem på, sier Ove Helset, kommunikasjonsansvarlig i FFO til NRK.

Helset kjente seg svært godt igjen da han leste NRKs artikkel fredag om Norsk Data Senter som blitt kontaktet av katalogselskaper, som forsøkte å få bedriften til å betale for annonser de aldri har bestilt.

Tommy Skar

De tapper oss for ressurser som burde ha gått til å hjelpe folk i nød, sier Tommy Skar.

Foto: Privat

– Jeg har også fått en telefon fra den samme fyren som fortalte meg at vi sto i deres kunderegister. Han ønsket å vite om vi ville videreføre eller si opp en annonseavtale på deres bedriftssider, forteller Helseth.

I hånden holder han frem avtalen som han signerte, i tro om at det var et oppsigelsesskjema.

– Jeg trodde dette var noe vi hadde gått med på tidligere. Jeg skrev under for å avslutte abonnementet for å få kutte ned på utgifter, sier Helset som ikke tenkte mer på avtalen før det kom et fakturakrav om betaling seks måneder senere.

– Det er flere av våre lokallag som har opplevd dette. Vi har ikke all verden å rutte med. Vi har andre ting på å bruke våre penger på enn å bli lurt til å annonsere på en ubrukelig nettside, sier Helset.

Advarer sine medlemmer

Frivillighet Norge har også i løpet av den siste tiden blitt kontaktet av firma som tilbyr internettbaserte katalogtjenester.

– Selgeren prøvde å få meg til å tro at vi allerede betaler for deres tjeneste, og ville at jeg skulle «bekrefte at opplysningene deres er riktige», sier Stian Slotterøy Johnsen, assisterende generalsekretær i Frivillighet Norge til NRK.

Johnsen var oppmerksom nok til å dobbeltsjekke om organisasjonen hadde inngått en avtale tidligere, og slapp unna selskapets felle.

– Med jevne mellomrom må vi legge ut advarsler om slike selskaper på våre nettsider. Folk må vurdere kritisk om dette er en tjeneste de har behov for, og ikke bekrefte noe som helst på telefonen, sier Johnsen.

Samfunnsproblem

Ove Helset FFO

ADVARER ANDRE: Stå på og kjemp mot useriøse fakturakrav, sier Ove Helset, kommunikasjonsavsvarlig i Funksjonhemmedes fellesorganisasjon (FFO).

Foto: Peter von Tangen-Jordan

Useriøse katalogselskaper er et stort og alvorlig samfunnsproblem som må tas på alvor.

Det mener Tommy Skar, kommunikasjonssjef i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL).

– Det er spesielt alvorlig og leit for oss som jobber for frivillighetsorganisasjoner. De tapper oss for ressurser som burde ha gått til å hjelpe folk i nød, sier Skar til NRK.

Skar tror selskapene utnytter det faktum at frivillige organisasjoner og små bedrifter ikke har ressurser til følge opp sakene, og derfor betaler fakturaene i håp om å komme seg ut av selskapenes klør, til tross for at de vet at de har blitt lurt.

– Jeg tror de så på oss som et lett bytte. De utnyttet oss veldig spekulativt, sier Ove Helset, som anbefaler organisasjoner som opplever å få useriøse fakturakrav om å kjempe tilbake.

Vil opprette bedragerigruppe

12. juni sendte Skar et brev til Justis- og beredskapsdepartementet for å be myndighetene komme på banen.

– Et mulig tiltak for å stoppe virksomheten kan være å opprette en nasjonal gruppe med bedrageri som spesialkompetanse som kan etterforske sakene, foreslår Skar i brevet.

Næringslivsorganisasjonen Svensk Handel har lagt ut en egen liste over aktører de advarer mot. I Norge inneholder ikke listen noen firmanavn, men gode råd for å unngå svindelforsøk.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger