Hopp til innhold

– Fjern «rikmannsfradrag» på Tesla

Ny SU-leder går rett i strupen på det han kaller miljøpolitikk for rike i både SV og andre stortingspartier. Han vil kutte skattefordelene på dyre el-biler som Tesla.

SU-leder Nicholas Wilkinson om «rikmannsfradrag» for Tesla

SU-leder Nicholas Wilkinson er lei av det han kaller vanlige folks sponsing av rikingers rådyre elbiler.

– Vi er lei av at vi driver med overklassens klimapolitikk.

Nicholas Wilkinson har vært leder for Sosialistisk Ungdom (SU) i knappe 12 timer og har allerede snakket sitt eget moderparti midt i mot. Han og ungdomspartiet til SV er nemlig kritisk til skattefritaket på dyre el-biler.

– Avgiftsfritaket for en Tesla el-bil tilsvarer to hele års skattefritak på en vanlig inntekt.

Det mener SU-lederen er en gavepakke til rikinger rundt de store byene som likevel har råd til å betale hele bilen selv.

– Den regningen må betales av vanlige lønnsmottakere ute i distriktet, sier Wilkinson.

Staten går glipp av millioner

Ifølge nettstedet Grønn bil er nemlig avgiftsfritaket på Tesla formidabelt. De har regnet ut at fritaket for en Tesla Model S i 2014 ligger på 399 814 kroner. Toppmodellen Tesla Model S preformance gir et avgiftsfritak på 582 714 kroner.

En Tesla Model S koster 463 800 kroner ny.

Til sammenligning var gjennomsnittslønnen i Norge 489 200 kroner i 2013.

Samtidig går staten glipp av store inntekter på grunn av avgiftslette på el-biler. Da finansminister Siv Jensen la frem revidert nasjonalbudsjett i midten av mai, måtte statens inntekter fra skatter- og avgifter nedjusteres med rundt tre milliarder kroner.

Hovedårsak: Salg av elbiler og andre biler med reduserte avgifter.

Fra januar til april i år sto elbiler for 13 prosent av salget av alle nye biler. Det var fire ganger så mye som samme periode i fjor.

– Hvis elbilsalget i år holder seg på nivå med de fire første månedene, vil fritaket for moms og engangsavgift utgjøre et inntektsbortfall på 3-4 milliarder kroner, sa Jensen samme dag som revidert nasjonalbudsjett ble lagt frem.

Samtidig viser statistikken på Grønn bil at de fleste el-biler klumper seg sammen rundt de store byene.

Av de 4 678 el-bilene i Norge, er 3 472 registrert i eller i umiddelbar nærhet av Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Resterende 1 206 er spredt i resten av landet.

– Denne avgiftsletten gjør at vanlige folk må sponse dyre el-biler for direktørene i Oslo vest. Det er problematisk at de som tjener mest skal få sponset billige biler av snekkere og helsefagarbeidere i distriktene, sier Wilkinson.

Og møter en kald skulder hos eget moderpartis leder Audun Lysbakken.

SV-lederen: – Ser dette i en større sammenheng

Lysbakken gir imidlertid Wilkinson rett i én ting.

– Nicholas har et poeng når det gjelder fordelingseffekten av el-bilpolitikken, men jeg er likevel uenig med ham, sier SV-lederen.

Og peker på at det nettopp er utviklingen av el-bilteknologien som gjør at denne type biler også vil bli tilgjengelig for folk flest i fremtiden.

Audun Lysbakken (SV) er ikke enig med SU-leder Nicholas Wilkinson om «rikmannsfradrag» på Tesla

SV-leder Audun Lysbakken sier SU må se utover øyeblikksbildet og heller se på det overordnede målet med avgiftsfritak på elbiler.

– Vi kan sørge for at de som er rikest ikke blir rikere gjennom å kombinere en slik miljøpolitikk med høyere skatter til dem som har mest. Da får vi til både en god miljøpolitikk og bedre fordeling, sier Lysbakken.

– SU kaller det en sponsing av rikinger med en god årslønn?

– Det er en sponsing av biler som ellers ville vært så dyre at ingen ville kjøpt dem. Akkurat nå er det nødvendig ettersom verden trenger at vi utvikler miljøvennlig teknologi.

Hva er det SU ikke har forstått her?

– Jeg tror de har forstått saken fullt ut. Det er riktig at fordelingspolitikken i dette isolert sett ikke er helt god. Men jeg er opptatt av å se dette i en litt større sammenheng. Det er viktig å ikke bare se øyeblikksbildet om at miljøbiler kun er for de få. Hele hensikten er å bidra til å utvikle teknologien slik at miljøbiler blir for alle.

Partilederbilen i Arbeiderpartiet er en Tesla. Er det noe for dere også tenker på?

– Det kunne jeg godt tenke meg, men jeg har regnet på det og har ikke råd. Jeg får satse på at politikken virker slik at jeg også kan få en mer miljøvennlig bil, sier Lysbakken.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger