Hopp til innhold

Frp bremser Høyres miljøløfter

Høyre vil forby nye bensin- og dieseldrosjer i norske storbyer. Det vil ikke regjeringspartner Frp, som sitter med makten i samferdselsdepartementet.

Bård Hoksrud (Frp)

LIKER IKKE FORBUD: Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet støtter ikke Høyres krav om at alle nye drosjer skal ha null- eller lavutslippsstandard fra neste år.

Foto: Siv Sandvik / NRK

– Drosjeeiere er altså selvstendig næringsdrivende som driver sin egen virksomhet, og da bør de få lov til å bestemme hva slags biler de ønsker å kjøre, sier Bård Hoksrud.

For én uke siden vedtok Høyres landsmøte at partiet vil stille krav om null- eller lavutslippsstandard for alle nye drosjer fra 2015. Men ifølge statssekretær Hoksrud har ikke Samferdselsdepartementet noen planer om å innføre en slik ordning.

– Frp er et parti som i utgangspunktet ikke ønsker å komme med nye forbud og påbud. Vi ønsker å stimulere folk med gode og positive virkemidler, sier Hoksrud.

Ifølge Frp-politikeren er taxinæringen allerede på god vei når det gjelder å fornye bilparken med null- og lavutslippsbiler.

– Dette klarer de helt fint selv, sier Hoksrud.

I Norges taxiforbund puster de lettet ut over at Frp ikke støtter Høyres ønske om å forby nye bensin- og dieseldrosjer fra neste år.

– Vi er positivt innstilt til elbiler, men de går ikke like bra overalt, og passer ikke til alle oppgaver vi utfører. Et isolert pålegg kun for taxinæringen synes vi er helt håpløst. Det er ikke gjennomførbart, sier direktør Lars Hjelmeng.

Byttet ut Mercedes med Tesla

Men drosjeeier og sjåfør Espen Hafthun er ikke nødvendigvis enig i det. I desember i fjor byttet han ut Mercedesen med en Tesla, og han har ikke angret ett sekund.

– Jeg har kjørt drosje i 21 år, men det siste halve året har vært det morsomste. Kundene synes det er veldig stas, og selv er jeg veldig fornøyd med bilen og hvordan den har fungert, sier drosjesjåføren fra Asker og Bærum.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Drosjeeier Espen Hafthun kjører Tesla

FORNØYD: Espen Hafthun har kjørt Tesla-drosje i et halvt år. – Det har gått overraskende bra, sier han.

Foto: Siv Sandvik / NRK

Hafthun regner med å spare mellom 120.000 og 130.000 kroner i året nå som han ikke må kjøpe drivstoff mer. For ham er det også viktig å vite at han bidrar til renere luft.

– I Asker og Bærum, for eksempel, kjører vi gjennomsnittlig 74.000 kilometer per år per bil, og enkelte drosjer går langt mer enn det. Og når hoveddelen av bilene kjøres i tettbebygde strøk, så må vi bare innse at det har en innvirkning på miljøet, sier han.

Hafthun er i utgangspunktet positiv til Høyres vedtak om pålegg om at alle nye drosjer må være null- eller lavutslippsbiler. Men han er samtidig klar på at da må politikerne stille opp med flere og bedre ladestasjoner.

– Det er kanskje også derfor mange av mine kolleger er skeptiske til å gå inn på en sånn løsning, når de ennå ikke vet hvordan de skal få ladet opp bilen, sier Hafthun.

Solvik-Olsen støtter ikke Oslos miljøkrav

I fjor kom Bellona med en rapport som så på hva som må gjøres for at drosjenæringen skal bli utslippsfri. Ett viktig element var bedre infrastruktur når det gjelder lading. Samtidig konkluderte rapporten med at fylkene, som er de som gir ut drosjeløyver, bør kreve utslippsfrie drosjer innen et visst tidspunkt. «Bellona anbefaler også at et flatt krav om elbil til alle nye løyver som utstedes», skrev de i rapporten.

Guri Melby 1

SKUFFET: Guri Melby (V) mener Frp er defensive når de ikke vil la Oslo kommune stille miljøkrav til drosjene.

Foto: Siv Sandvik / NRK
Oskar Grimstad

TVILER: Osker Grimstad (Frp) er ikke overbevist om at elbilene er gode nok til å fylle alle behov taxinæringen har.

Foto: Torild Øvrelid / NRK
Atle Simonsen

OPPRØRT: Atle Simonsen (FpU) mener Høyre løper fra sine egne prinsipper når de går inn for nye påbud og forbud for drosjenæringen.

Foto: FpU

Men da Oslo kommune ville stille miljøkrav til drosjenæringen i byen, sendte Samferdselsdepartementet et høringssvar der de påpekte at dagens lovverk trolig ikke gir løyvemyndighetene mulighet til å stille slike krav.

Da Guri Melby (V), som er byråd for miljø og samferdsel i hovedstaden, var vararepresentant på Stortinget sist uke, sendte hun derfor et skriftlig spørsmål til statsråd Ketil Solvik-Olsen der hun ba regjeringen endre yrkestransportforskriften.

Men Venstre-politikeren ble skuffet over svaret hun fikk fra samferdselsministeren:

«Jeg har forståelse for og synes det er bra at Oslo kommune er opptatt av å redusere miljøbelastninger knyttet til biltrafikken. Jeg er likevel i tvil om det er naturlig gjennom næringsreguleringen å stille særskilte miljøkrav til drosjer utover det som gjelder generelt», skrev Solvik-Olsen torsdag 15. mai.

– Det var et ganske klart nei. Jeg hadde håpet at han var mer åpen for forslaget. Det er et skuffende svar, særlig sett i lys av det Høyres landsmøte vedtok sist helg, sier Melby til NRK.

– Det er uholdbart at vi 2014 skal sette oss i en slik situasjon at vi ikke kan stille miljøkrav til en næring som driver med motorisert transport. Selv om samferdselsministeren er negativ og defensiv, så gir jeg ikke opp. Jeg setter min lit til stortingsflertallet, fortsetter hun.

FpU: Hva skjer med Høyre?

Men allerede samme dag som Høyres landsmøte vedtok drosjekravet, sådde også statsminister og Høyre-leder Erna Solberg tvil om det i det hele tatt er mulig å innføre et slik forbud innen 2015.

– Vi er veldig glade for at Solberg ser litt realistisk på det, sier Lars Hjelmeng i Norges taxiforbund.

Også Oskar Grimstad, som sitter i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget for Frp, mener tidsplanen Høyre legger opp til er «helt urealistisk».

– Jeg vil be Høyre komme med totalpakken med en oversikt over finansiering, som er troverdig og som ikke koster skjorta. Jeg må overbevises, sier Grimstad til NRK.

FpUs formann, Atle Simonsen, lar seg nok aldri overbevise om at et forbud er veien å gå. Da NRK omtalte Høyres vedtak sist søndag, sendte FpU-formannen en e-post til redaksjonen der han lurte på om det hadde rablet for regjeringspartneren.

«Hva er det som skjer med Høyre? Jeg trodde de var et parti for frihet for næringsdrivende, som ante grenser for politikk og som ikke ville bruke statens klamme hånd til å detaljregulere», skrev Simonsen.

Elbilkravet til drosjenæringen er ikke det eneste miljøvedtaket fra Høyres landsmøte som får Frp-erne til å steile. Også vedtaket om at kommuner som ønsker det kan vurdere å innføre en ordning der biler som forurenser mer må betale mer i bomringen møter kraftig motstand hos regjeringspartner Frp.


AKTUELT NÅ