Hopp til innhold

Finansministeren har fått elbil-sjokk

Norge selger nå fem ganger flere nye elbiler enn noe annet land. Det koster milliarder for staten, i tapte engangsavgifter og moms. – Spørsmålet nå er om andre bilavgifter blir skrudd opp, sier ekspert.

Tesla model S

Elbil versjon 2.0: Med Tesla Model S kom ellbilen som kan erstatte en vanlig familiebil, med en rekkevidde som for mange er tilstrekkelig. Men for staten er den dyr.

Foto: Emil Indsetviken / NRK

I revidert nasjonalbudsjett som ble lagt frem onsdag, ble statens inntekter fra skatter- og avgifter nedjustert med tre milliarder kroner.

Hovedårsak: Salg av elbiler, og andre biler med reduserte avgifter.

– Hvis elbilsalget i år holder seg på nivå med de fire første månedene, vil fritaket for moms og engangsavgift utgjøre et inntektsbortfall på 3-4 milliarder kroner, sier finansminister Siv Jensen.

Det er mye penger, også for en finansminister med mange oljekroner på bok.

Finansminister Siv Jensen

Finansminister Siv Jensen trodde for et halvt år siden at engangsavgifter fra bilsalget ville innbringe 21,2 milliarder kroner fra salgskassa. På grunn av stort elbil-salg vil avgiftene trolig lande nærmere 18 milliarder kroner.

Foto: NRK

Fra januar til april sto elbiler for 13 prosent av salget av alle nye biler. Salget er firedoblet i forhold til samme periode i fjor.

Problemet er at det skaper et digert hull i statskassa. For et halvt år siden regnet staten med å få inn 21,2 milliarder kroner i engangsavgift i 2014,

Nå ligger fasiten an til å bli 18 milliarder.

– Regjeringen har gått på en elbilsmell

Forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget sier at han ikke er overrasket over at regjeringen nå må ta budsjettgrep for å kompensere for inntektstapet på 3-4 milliarder kroner.

– Det er ingen tvil om at regjeringen har gått på en elbilsmell. Det er heller ingenting i markedet som tilsier at etterspørsel etter elbiler vil falle i resten av året, sier Merg.

Han sier at regjeringen foreløpig har valgt i dekke inn inntektsbortfallet andre steder i budsjettet, enn gjennom bilavgiftene.

– Må ha fullstendig gjennomgang

– Det som nå blir spennende å se er om den sittende regjeringen faktisk vil redusere bilavgiftene, eller kompensere gjennom å øke avgiftene på andre type biler eller økte avgifter på drivstoff, sier Merg.

I så fall kan det tidligst skje fra kommende statsbudsjett i oktober, med virkning fra 2015.

– Regjeringen har fått en klam apekatt på skulderen nå. De må raskere enn planlagt løse den totale bilavgiftskabalen til å gå opp, sier han.

Han mener at subsidiene har vært helt nødvendige for innfasingen av elbiler, men at man nå må ha en fullstendig gjennomgang både av behovet for og konsekvensene av alle insentivene.

  • Les også:

Staten subsidierer både kjøp og bruk

Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget

- Det kraftige fallet i avgifter viser at regjeringen raskere enn planlagt må gå gjennom bilavgiftene på nytt, sier Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget.

I mars måned var luksusbilen Tesla Model S den mest solgte bilmodellen i Norge. Bilen, som har plass til 7, har 300-420 hestekrefter og koster fra en halv million og oppover.

Sammenlignet med andre biler med tilsvarende spesifikasjoner og ytelser, er det ekstremt billig.

Flere andre storselgere kommer snart inn på salgslistene for alvor. Anslagsvis 2000 kunder skal allerede ha bestilt en elektrisk Volkswagen Golf, som ventes å bli en storselger.

Også BMW i3 er en annen populær elbil som kan komme høyt på salgsstatistikkene.

Den voldsomme populariteten til elbilene skyldes både at de er svært billige i innkjøp fordi de ikke belastes med engangsavgift og moms, og at de har store økonomiske fordeler ved bruk.

Gratis bomring, mulighet for å kjøre i kollektivfeltet, gratis ferge, gratis parkering er alle goder som mange elbileiere foreløpig kan nyte godt av.

Spørsmålet er hvor lenge det kan vare med dagens utvikling.

I klimaforliket står det at elbil-incentivene ikke skal svekkes i løpet av stortingsperioden til 2017, eller før elbil-salget når 50.000 biler.

Når trolig 50.000 biler neste år

Målet på 50.000 solgte elbiler vil med dagens salgstakt trolig nås allerede neste år. Det er to år før 2017.

I regjeringsplattformen har Høyre og Frp gjort det klart at de vil «videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler til 2017» og har der ikke nevnt taket på 50.000 solgte elbiler.

– Regjeringen har forpliktet seg til å videreføre disse lettelsene frem til 2017. Hva som skjer etter det, får vi da sette oss ned med Stortinget og diskutere, sier finansminister Siv Jensen (Frp) i NRKs Politisk kvarter i morges.

– En stor klimasuksess

– Norsk elbilpolitikk er en stor klimasuksess. Når målet er at hele bilparken skal være tilnærmet utslippsfri om noen få tiår, sier det seg selv at vi må holde trykket oppe slik at elbilens innmarsj på det ordinære bilmarkedet fortsetter, skriver Zero-leder Marius Holm i en epost til NRK.

Zero mener det er verdt å merke seg at utslippene fra veitrafikk gikk ned med 29.000 tonn CO2-ekvivalenter i 2013.

Det tilsvarer ca 10.000 biler, som var omtrent antall nye elbiler i 2013. Mange andre faktorer spiller også inn på dette tallet, ifølge organisasjonen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger