En tilfeldig valgt ukedag før påske testet NRK hvor mye tid det er å spare på å kjøre elbil fra Sandvika til Lysaker rundt klokken åtte om morgenen.
Den uformelle testen viser at elbilen bruker 12 minutter på strekningen. Til sammenligning bruker bensinbilen mer enn dobbelt så lang tid på samme strekning i samme tidsrom.
28 minutter er tiden som var beregnet for bensinbiler på samme strekning dagen testen ble utført.
På veien var det ingen situasjoner der elbilen opplevde full stopp, mens det var tett kø mange andre steder i de andre filene.
BAKGRUNN: Nå har elbilen blitt et problem i Oslo
Elsker kollektivfeltet
Muligheten til å kunne kjøre i kollektivfeltet og forbi køen, er en av hovedårsakene til at Angelika (37) valgte å kjøpe elbil. Hun pendler fra Asker til Helsfyr og sparer mye tid til jobb om morgenen.
– Jeg gikk for Tesla fordi det er en kul bil å kjøre og du får mye bil for pengene. Det er selvfølgelig en bonus at elbilene får kjøre i kollektivfeltet, sier hun til NRK.
Hun synes kollektivfordelen er den beste fordelen med å kjøre elbil.
– Men så vet vi at det er en fordel på lånt tid, sier Angelika.
Artikkelen fortsetter under klippet.
PENDLER FRA ASKER: – Det er fin flyt i kollektivfeltet. Men jeg merker at det er mer trafikk i kollektivfeltet enn det har vært de siste fem årene på grunn av flere elbiler. Men jeg synes de fleste elbilsjåfører er flinke til å vise hensyn andre som bruker kollektivfeltet.
– Ikke like attraktivt uten fordelene
Arne Andreas Gjølme (27) fra Asker bor på Tjuvholmen og parkerer på elbilparkeringen på Tjuvholmen hver dag.
– Hvis elbilfordelene hadde vært skrotet, ville elbil vært like fristende å kjøpe?
– Jeg må være ærlig å si at jeg kanskje ikke hadde gått for elbil dersom den ikke hadde alle fordelene og avgiftsfritakene, sier Gjølme.
– Er kollektivfeltfordelen viktig for deg?
– Avgiftsfritaket er den beste fordelen. Jeg personlig kunne klart meg uten kollektivfeltfordelen og uten gratis bom. Men jeg tror det er viktig at dette er der nå for å få folk over til å kjøre elektriske biler, sier Gjølme.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Arne Andreas Gjølme gikk til innkjøp av en Tesla forrige uke.
Foto: Kirsti Haga Honningsøy / NRKOslo-problem
NRK fulgte bussjåfør Erik Haustad i Unibuss på en vanlig morgen på Mosseveien inn til Oslo. Han er lei av at elbilene skaper forsinkelser. Men i Trondheim og Bergen er det grei flyt. Foreløpig.
Busselskapet ATB i Trondheim har lagt merke til at antall elbiler på veiene har økt, men sliter ikke med kødannelser som følge av de elektriske bilene i kollektivfeltene.
I Trondheim er antall kilometer kollektivfelt 24 kilometer, på strekningene er det stort sett bussene som skaper kø for hverandre.
– Generelt er det veldig få elbiler som ligger i kollektivfeltet. Det er ikke slik som i Asker og Bærum på E18, sier Frode Krokstad, rådgiver i ATB.
Heller ikke i Bergen er det kamp mellom elbiler og busser i kollektivfeltene på de store veiene.
– Vi har ikke fått meldinger på at sjåførene opplever at elbilene utgjør et stort problem i kollektivfeltene så langt, sier Kaare Enæs, kommunikasjonsleder i busselskapet Tide i Bergen.
Ifølge Elbilforeningen er det registrert flest elbiler i hovedstaden.
- I Asker og Bærum er det registrert til sammen 3417 elbiler.
- I Oslo er det registrert 5423 elbiler
- I Bergen 2263 elbiler
- I Trondheim 1275 elbiler
- I Stavanger 730
Artikkelen fortsetter under bildet.
BERGEN: Kø i kollektivfeltene har ikke blitt et problem i Bergen, foreløpig.
Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK– Dumt å avvikle en politikk som er vellykket
Siden i fjor har diskusjonen om at kollektivfeltet inn til Oslo er fulle av elbiler kommet i rykk og napp.
Petter Haugneland i Elbilforeningen.
Foto: ElbilforeningenElbilforeningen understreker at Stortingets klimaforlik har bestemt å avvente til 2017.
– Det vil være dumt å avvikle en politikk som er vellykket, før vi kommer skikkelig i gang. Vi trenger starthjelp. Salget er bra, men elbiler er fortsatt bare 1 prosent av den total bilparken, så vi er ikke i mål ennå, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Elbilforeningen.
Han sier at Elbilforeningen er opptatt av at det blir tatt målinger og ser frem til resultatene av Vegdirektoratets telling av elbiler i kollektivfeltene.
– Alle kan jo på et tidspunkt på døgnet få avkreftet eller bekreftet et problem. Vi mener at bussen skal ha forrett og at elbilen bare låner tilgang til kollektivfeltet, sier Haugneland.
– Vi mener at det er en del ting som kan gjøres i de kryssene der det oppstår kø. Tiltak med skilting og fartsgrense for å få bedre flyt. Det er ikke nødvendigvis et par hundre elbiler som er problemet, sier Haugneland.